HEL

Helhetlig utdanning og læring

HEL - Helhetlig utdanning og læring. Vi setter søkelys på helhetlig og tverrfaglig undervisning og læring i barnehage, skole og lærerutdanning som er viktig for nåtida og framtida. Dette handler bl.a. om bærekraft, livsmestring og livskvalitet, samisk og kvensk kultur, samt sted- og naturbasert pedagogikk. Forskningen vår er forankret i samiske relasjonelle perspektiver og verdier for bærekraft (nordsamisk: birgejupmi - overlevelse) og livsmestring (nordsamisk: birget - å klare seg).

Hva er helhetlig utdanning og læring? 

Målet med helhetlig eller holistisk utdanning er å fasilitere utvikling av hele mennesket og støtte dets relasjonelle forbindelse til å ivareta seg selv, andre mennesker og naturen (Miller et al., 2019). Helhetstanken har spunnet ut fra urfolksperspektiver der natur og mennesker ikke er separate, men utgjør en helhet som gjensidig påvirker hverandre og er relasjonelt forbundet (Virtanen et al., 2020). Helhetlige tilnærminger til læring handler om å støtte utviklingen av barnets mange ulike egenskaper og intelligenser (fysiske, sosiale, emosjonelle, kognitive, kreative, moralske og individuelle) (Gardner, 2000). I følge Parker & Thomsen (2019) kjennetegnes helhetlige læringsprinsipper som:

  • aktiv læring 
  • samarbeidslæring 
  • erfaringsbasert læring 
  • utforskende læring 
  • problembasert læring 
  • prosjektbasert læring 
  • veiledet oppdagelsesbasert læring 
  • lek-basert læring
  • kreative læringsprosesser 

Helhetlig læring er et motsvar til instrumentell og intellektuell læring. Her anerkjennes spesielt kroppslige og stedlige erfaringer (John Dewey), nytenking og refleksjon (Francis Parker), samt å finne mening og hensikt med læringen gjennom selvrealisering (Abraham Maslow). Helhetstenking bygger blant annet på pedagogiske perspektiver fra Friedrich Fröbel (1782-1852), John Dewey (1859-1952) og Maria Montesorri (1870-1952), og har med prinsipper og verdier som ivaretar medmenneskers verdighet, livskvalitet, glede og mening i et globalt og bærekraftig perspektiv. 

Tanken er at barn lærer best når de er engasjert i læringsopplevelser som er meningsfulle og morsomme. Helhetlig læring oppmuntrer elevene til å utforske interessene sine og uttrykke seg kreativt på flere måter. Her understrekes også betydningen av nærmiljø, natur og fellesskap, samt å gi barn tro på seg selv til å bli autentiske og ansvarlige medborgere.

Referanser

  • Gardner, H. E. (2000). Intelligence reframed: Multiple intelligences for the 21st century. Hachette UK.
  • Miller, J. P., Nigh, K., Binder, M. J., Novak, B., & Crowell, S. (2019). International Handbook of Holistic Education. Routledge.
  • Parker, R., & Thomsen, B. S. (2019). Learning through play at school. A study of playful integrated pedagogies that foster children's holistic skills development in the primary school classrom. T. L. foundation. 
  • Virtanen, P. K., Siragusa, L., & Guttorm, H. (2020). Introduction: toward more inclusive definitions of sustainability. Current Opinion in Environmental Sustainability, 43, 77-82. 

Nyheter





Medlemmer


Prosjekter



Felles publikasjoner og redaktørledelse

 Alle publikasjoner i HEL siden 2019 kan sees her.

Siste publikasjoner:

Kontakt oss


Logg inn / Login