| Skriv ut | Lukk vindu |
Aldring og geriatrisk helsearbeid - master (deltid)
Fakta
| Varighet: | 3 År |
| Studiepoeng: | 120 |
| Gradsnavn: | Mastergrad i aldring og geriatrisk helsearbeid |
| Opptakskrav: | |
| Søknadsfrist: | 1. mars 2025 |
| Søknadskode: | 3110 |
Beskrivelse av studiet
Master i aldring og geriatrisk helsearbeid er et samlingsbasert deltidsstudium ved UiT Norges arktiske universitet. Studiet gir 120 studiepoeng over 3 år.
Masterstudiet skal møte behovet for personell innen helse- og sosialfag med spesialisert kunnskap om normale aldringsprosesser, og med avansert kunnskap om forebygging, behandling, omsorg og rehabilitering ved sykdom og funksjonssvikt hos eldre mennesker. Demografi, fag og tjenester i endring fordrer fagutøvere med analytiske ferdigheter som evner å sikre kvalitet i helsetjenestene og som kan igangsette, gjennomføre, evaluere og analysere relevante tiltak. Bruk av velferdsteknologi, og samhandlingsformer som involverer brukere og frivillige, aktualiseres. Studenten skal oppøve kompetanse på å kritisk analysere egen fagtradisjon og fagutøvelse, forholde seg aktivt til fremtidens utfordringer, tenke nytt og drive forbedringsprosesser. Master i aldring og geriatrisk helsearbeid fremmer studentens analytiske evner og kompetanse på håndtering av sammensatte problemstillinger.
Masterstudiet gir grunnleggende forskningskompetanse, og gir mulighet til videre ph.d.-studier.
Oppbygging av studiet
| 10 stp. | 10 stp. | 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. sem. (høst) | HSO-3001 Vitenskapsteori, forskningsetikk og metode - 20 stp. | HSO-3101 Perspektiver på aldring - 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
| 2. sem. (vår) | HSO-3102 Geriatrisk sykdom og legemiddelbruk - 10 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
| 3. sem. (høst) | HSO-3103 Demens og psykisk helse i alderdommen - 10 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
| 4. sem. (vår) | HSO-3002 Forskningsprosess - 10 stp. | HSO-3003 Fagutvikling, kvalitet og pasientsikkerhet - 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
| 5. sem. (høst) | HSO-3911 Mastergradsoppgave i aldring og geriatrisk helsearbeid - 40 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
Hva lærer du?
Etter bestått studieprogram skal kandidaten ha oppnådd følgende læringsutbytter:
Kunnskaper: Kandidaten
- Har inngående kunnskap om eldre menneskers livssituasjon
- har avansert kunnskap i gerontologi og geriatri og spesialisert kunnskap innen et avgrenset felt av fagområdet
- kan anvende fagområdets kunnskapsgrunnlag i samhandling med eldre mennesker, pårørende og andre
- har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder av relevans for fagområdet
- kan anvende kunnskap på måter som ivaretar brukerperspektivet
Ferdigheter: Kandidaten
- har avansert kompetanse i å observere, vurdere, formulere, planlegge og evaluere relevante tiltak i samarbeid med andre faggrupper, og i samvalg med eldre mennesker, pårørende og andre
- kan analysere og forholde seg kritisk til faktorer på individ- og systemnivå som påvirker eldre menneskers livssituasjon
- kan kritisk analysere sammenhenger mellom kunnskapsgrunnlag, fagutøvelse, fagformidling, utviklingsarbeid og forskning
- kan iverksette rehabiliterende tiltak på individ- og systemnivå i samarbeid med andre faggrupper
- kan bruke relevante metoder i forskning og utviklingsarbeid på en selvstendig måte innenfor fagfeltet
- kan planlegge og gjennomføre selvstendig utviklingsarbeid og avgrenset forskningsprosjekt under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse:
- kan integrere vitenskapelig kunnskap, erfaringskunnskap og brukererfaringer i sin praksis
- kan anvende avanserte kunnskaper innen forebygging, helsefremming, behandling, omsorg og veiledning i møte med eldre mennesker, pårørende og andre parter, og i samarbeid med andre faggrupper
- kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i tverrfaglig samarbeid, og med spesialister, sivilsamfunn og allmennheten
- kan kritisk analysere beslutninger og egen yrkesutøvelse i relasjon til etiske og rettslige normer
- kan formidle faglig kunnskap og erfaringer, og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan anvende sine kunnskaper innen fagområdet i undervisning, veiledning, fagutvikling, ledelse og yrkesutøvelse
- kan identifisere, strukturere og formulere faglige problemstillinger for å bidra til nytenkning og innovasjon
Undervisning og eksamen
Undervisning og læring skjer individuelt og i grupper gjennom forelesning, veiledning, seminar, skriving, praktiske øvelser, litteraturstudier og praksisstudier.
Undervisningen er studentaktiv og foregår både digitalt og fysisk. I snitt er det to samlinger på studiestedet pr semester, og hver samling har ca. to ukers varighet. Ved studiestart blir det etablert langsgående studiegrupper.
Arbeidsomfanget som må legges til grunn for å nå læringsmålene for ett studieår er 1000 – 1200 timer. For å nå læringsutbyttebeskrivelsene må studentene forvente å arbeide cirka 25 timer i uken med studiene, inkl. forelesninger, seminarer, selvstudium og praksisstudier.
Praksis
Undervisnings- og eksamensspråk
Jobbmuligheter
Fullført masterutdanning gir spesialisert helsefaglig klinisk kompetanse innen fagfeltet aldring, geriatri, alderspsykiatri og eldreomsorg.
Studiet kvalifiserer for faglig ledelse og fagutviklingsstillinger i helsevesenet, undervisningsstillinger ved høgskoler og universitet og for opptak til doktorgradsprogrammet i helsevitenskap. Utdanningen kvalifiserer også for faglig utviklingsarbeid og for deltakelse i forskningsprosjekter.