Forskningsgruppen Intercultural relations in education (ICRED) skal videreutvikle
Forskningsgruppens medlemmer har omfattende erfaring med teoretisk og empirisk forskning om
2023
(2023). Migration, cultural encounters and (Peace) education, Redaktør temanummer. Journal of Peace Education, 20:2, 127-134, DOI: 10.1080/17400201.2023.2241722
(2023) Female Russian migrants in Norway and their stories about International Women’s Day, Journal of Peace Education, 20:2, 135-150, DOI: 10.1080/17400201.2022.2051004
(2023) A mathematics teacher’s respectful listening in a culturally diverse class, Journal of Peace Education, 20:2, 151-175, DOI: 10.1080/17400201.2022.2105312
Siv Ingrid Nordkild & Ole Einar Hætta (2023). Mathematics teaching in lávvues from the perspectives of Indigenous education and critical peace education. Journal of Peace Education, DOI: 10.1080/17400201.2023.2206731
(2023) The arctic migration route: local consequences of global crises, Journal of Peace Education, DOI: 10.1080/17400201.2022.2159794
Anna-Marian Stenseth (2023). I am Sámi, but I am not a Sámi. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 7(1). DOI: https://doi.org/10.7577/njcie.5036
Anne Birgitte Fyn & Ylva Jannok Nutti (2023). Intangible Cultural Heritage as a Resource for a Sámi Mathematics Curriculum. Australian and International Journal of Rural Education.
Gry Paulgaard & Merete Saus (2023). Diverse Diversity. Contradictions and Challenges in Norwegian Rural Education. Australian and International Journal of Rural Education.
Tatiana Wara, Marcela Aranibar & Tove Beate Jensen (2023). Film som vitnesbyrd som inngang til ubehagelig pedagogisk praksis. I: DEMOKRATI OG MEDBORGERSKAP I SKOLEN. Dreyer Forlag A/S 2023 ISBN 9788282656535
2022
(2022) Exploring student teachers’ development of intercultural understanding in teacher education practice, Journal of Peace Education, 19:1, 47-66, DOI: 10.1080/17400201.2022.2030688
Saus, Merete (2022). Barn og unge med samisk bakgrunn og psykisk helse: betydningen av kulturell kompetanse og trygg etnisk identitet. I: Psykisk oppvekst. Barn og unges psykiske helse fra 0-25 år. Oslo: Rådet for psykisk helse 2022 ISBN 978-82-91635-46-0. s. 334-34
Saus, Merete; Vedeler, Gørill Warvik; Wara, Tatiana (2022). Fortellinger om «en verden verdt å leve i»: om det grønne og det blå skiftet i ungdoms bærekraftengasjement. Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU) 2022 ;Volum 3.(1) s. 44-59
Myrstad, Anne & Kleemann, Carola (2022). Visualizing a Common World of Entanglement through Multiple Viewpoints, Video Journal of Education and Pedagogy. doi: https://doi.org/10.1163/23644583-bja10022
Wara, Tatiana (2022). Kjønnsperspektiv og interseksjonalitet som inngang til kritiske mangfoldsperspektiver. Publisering av undervisningsopplegg i ressursbanken Dembra LUDEMBRA prosjektet. https://dembra.no/no/opplegg/kjonnsperspektiv-og-interseksjonalitet/
Fyhn, Anne Birgitte (2022). Matematisk modellering som verktøy i samfunnsdebatten. Presentasjon av undervisningsopplegg på Dembra coffee meeting. Vdeoopptak: https://www.youtube.com/watch?v=zRxwOJh3w0c Undervisningsopplegget på Dembra nettsidene: https://dembra.no/no/opplegg/matematisk-modellering-og-demokratisk-deltakelse/
2021
Myrstad, Anne (2021). Samiske perspeltiver i en barnehages hverdag. I K.J. Hooringmo & K.T.Rosland (red.). Fagdidaktikk for SRLE. Cappelen Damm Akademiske, s. 202-212
Madsen, Siri Sollied; Thorvaldsen, Steinar; Sollied, Sissel (2021). Are Teacher Students’ Deep Learning and Critical Thinking at Risk of Being Limited in Digital Learning Environments?. I: Teacher Education in the 21st Century - Emerging Skills for a Changing World. IntechOpen s. 55-70 10.5772/intechopen.96151
Sollied, Sissel (2021). Kapittel 15: Ulike perspektiver former veilederrollen. I: Multifunksjonshemming - Livsutfoldelse og Læring. Universitetsforlaget 2021. s. 272-286 10.1080/14681366.2020.1805497
Sollied, Sissel (2021). НАДАННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ ЯК КОНЦЕПТ У СПЕЦІАЛЬНІЙ ОСВІТІ EMPOWERMENT AS A CONCEPT IN SPECIAL EDUCATION. Ukraina: Міністерство освіти і науки України Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди Жешувський університет (Республіка Польща) Педагогічний інститут Чендуського університету 2021 (ISBN 978-617-7886) 5 s.
Rørnes, Kari Olene Oma & Wara, Tatiana (2021). En veiledende dialogisk tilnærming til begrepet dubdelæring i samgundervisning. Journal of Research in Arts and Sports Education. Volum 5(3), s. 86-102
Herslund, Lise Byskov; Paulgaard, Gry (2021). Refugees' Encounters With Nordic Rural Areas - Darkness, Wind and "Hygge"!. Frontiers in Sociology 2021
Herslund, Lise Byskov og Paulgaard Gry (2021). Refugees’ encounters with the Nordic rural – Darkness, Wind and “Hygge”. Under publisering i Frontiers in Sociology. Migration and Society, NY university, US.
Les artikkelen her (pdf)
Gunnþórsdóttir, Hermin; Douglas, Marcela; Saus, Merete; Paulgaard, Gry (2021).Introduction and rationale: An overview of refugee education Europe. I: ITIRE Impoving teaching to improve refugee children education. An overview of refugee education in Europe.. Aarhus: Aarhus University 2020 ISBN 87-7684-526-5. s. 8-9
Saus, Merete (2021). Gjenoppretting og forsoning i barnevernets møte med urfolk og nasjonale minoriteter. I Berg, B. og Paulsen, V. (Red.). Møter mellom minoriteter og barnevern. Universitetsforlaget. ISBN 976-82-15-04192-6, s. 37-51
Saus, Merete & Wara, Tatiana (2021). Folkehelse og livsmestring: koronapandemien som veiviser for tverrfaglighet og mestringsperspektiv i skolen. I Berdinesen (red.) Ny Pedagogisk praksis. Eksempler på praksisorientert forskning i Fagfornyelsen. Oslo: Dreyer Forlag A/S 2021 ISBN 978-82-8265-555-2.s 215 - 238.
Swanson, S, Nygård, H. R. & Saus, Merete (2021). Native American social work – including family and community. In Journal of Social work. https://doi.org/10.1177/14680173211009177
Wara, Tatiana & Kari Olene Oma Rønnes (2021). Stemme som unikt medium i pedagogisk handlingsrom. En fenomenologisk, performativt inspirert tilnærming til aksjonsforskning. I Berdinesen (red.) Ny Pedagogisk praksis. Eksempler på praksisorientert forskning i Fagfornyelsen. Oslo: Dreyer Forlag A/S 2021 ISBN 978-82-8265-555-2.s 191-212
Patras, Joshua; Saus, Merete; Douglas, Marcela; Bjørknes, Ragnhild; Gammelsæter, Siri; Rasmussen, Lene-Mari Potulski; Halvorsen, Therese; Haug, Ida Mari; Risholm, Ragnhild; Øktedalen, Tuva; Jakobsen, Reidar; Neumer, Simon Peter (2021). Parenting interventions for families with refugee backgrounds: a randomized factorial, mixed-methods design study protocol. BMC Trials 2021; Volum 22(1)
Wara, Tatiana; Saus, Merete (2021). Filmen Rekonstruksjon Utøya - et undervisningsopplegg. Den kulturelle skolesekken. Rekonstruksjon Utøya 2021
2020
Fyhn, A. B. & Robertsen, H. (2020). Kystfiskermatematikk og skolematematikk: to ulike perspektiver på hva ei méd er. NOMAD – Nordic Studies in Mathematics Education, 25(1), 65-88.
Chawla-Duggan, Rita; Konantambigi, Rajani; Seung Lam, Michelle Mei; Sollied, Sissel (2020). Double Stimulation and Transformative Agency through Video Modalities with Young Children –A cross-national study of pedagogic relationships in families. Pedagogy, Culture & Society 2020 s. 1-21
Nygård, Reidunn Håøy; Saus, Merete (2020) Familieråd – metodetilpassing til samisk sosialt arbeid. Tidsskriftet Norges Barnevern 2020 ;Volum 97(1) s. 40-57
Olsvik, Bodil; Saus, Merete (2020). Coping with Paradoxes: Norwegian Child Welfare Leaders Managing Complexity. Child Care in Practice 2020 s. 1-18
Sollied, Sissel (2020). EXPERIENCES FROM PARENTAL GUIDANCE IN NORWEGIAN SHELTERS. Ukraina: Міністерство освіти і науки України Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди Жешувський університет (Республіка Польща) Педагогічний інститут Чендуського університету (К 2020 (ISBN 978-966-8196-19-5) 5 s.