Forskningsgruppen Intercultural relations in education (ICRED) skal være ledende innen forskning om mangfold og sosial inkluderende i læring og undervisning i arktisk og nordområdene. Det innebærer forskning om flerkulturell-, urfolks-, antirasistisk pedagogikk, med vekt på etnisitet, sted, samiske perspektiver, nasjonale minoriteter, livsmestring, minoriseringsprosesser, migrasjon og integrasjon i barnehage, skole, dagligliv og livslang læring. I vår teoretiske innretning er vi tverrfaglig og setter søkelyset på menneske i sin kontekst, og åpner derfor begrepet «interkulturelle relasjoner» til å gjelde møter mellom folk, men også møter mellom folk og steder, natur og omgivelse. Tid; fortid og fremtid, er også viktig i vår teoretiske innretning, og vi inkluderer konsekvensene av omskiftelige situasjoner og endringer i nordområdene og internasjonalt i prosjekter.
Forskningsgruppens medlemmer har omfattende erfaring med teoretisk og empirisk forskning om mangfold, inkludering pedagogiske og didaktiske tema og utdanningsforskning. Medlemmene er fra ulike
Målsetting for gruppen er å ha en høy forskningsaktiviteten, videreuttvikle den faglige profilen og trekke veksler på den tverrfagligheten i gruppen, med forskere innen pedagogikk, samfunnsfag, språk og realfag. Vi vil bidra med å øke kunnskapen om sosial inkludering og mangfold i ulike læringsarena og få synergier mellom de ulike forsyningsområdene medlemmene har med seg; som kunnskap om urfolk og samiske og kvenske forhold, nasjonale minoriteter, flyktninger, språk, didaktikk, antirasistisk arbeid, kunst og estetiske læringsprosesser, livsmestring, pedagogisk filosofi og arbeid med barn og unge i sårbare situasjoner. I skjæringspunktet mellom disse tema ligger potensiale til ny og innovative prosjekter og metoder for læring og undervisning i Arktisk og nordlige områder.
2024
Rønnes, Kari Olene Oma; Wara, Tatiana (2024). "Kreativt kaos" - prosjektarbeid som undervisningsmetode i begynneropplæringen i den fådelte skolen. Isaken og Eriksen (red.). Kunsten å være til stede - estetiske innganger til begynneropplæringen. Fagbokforlaget 2024 ISBN 9788245049855. s. 77-87
Vedeler, Gørill Warvik; Saus, Merete; Wara, Tatiana; Sollid, Hilde; Strandbu, Astrid. (2024). Practices of Living Well Among Youth in an Arctic Region. Reimer, Kaukko, Kemmis, Mahon (red.). Living Well in a World Worth Living in for All. Volume 2: Enacting Praxis for a Just and Sustainable Future. Springer
Saus, Merete (2024). Samene i Norge: Hvordan kan barnevernet ta hensyn til samiske barns særskilte rettigheter som urfolk?. I Stubsrød, Paulsen, Kvaran og Mevik (red). Barnevernspedagog : en grunnbok. Universitetsforlaget
Bjørknes, Ragnhild; Forsberg, June Thorvaldsen; Krossbakken, Elfrid; Saus, Merete; Neumer, Simon-Peter; Douglas Aranibar, Marcela; Wessel, Pål; Rasmussen, Lene-Mari Potulski. (2024). Levekår, emosjonelle plager, resiliens og foreldrestress - En kartlegging av flyktningfamilier fra Ukraina. Tidsskrift for Norsk Psykologforening
Kleemann, Carola Babette; Myrstad, Anne (2024). Etisk design ved barns bruk av GoPro-teknologi i barnehageforskning. I: Metodetilnærminger og prosessuelle design i barnehageforskning. Universitetsforlaget 2024 ISBN 9788215064680.Grindheim, Liv Torunn; Borgen, Jorunn Spord; Birkeland, Johanna; Schei, Tiri Bergesen; Ødegaard, Elin Eriksen; Sadownik, Alicja R.;
Herslund, L., & Paulgaard, G. (2024). Young refugees’ feelings of belonging? Encounters with rural Denmark and northern Norway. Journal of Youth Studies, 1–14. https://doi.org/10.1080/13676261.2024.2347980 (Nivå 2)
2023
(2023). Migration, cultural encounters and (Peace) education, Redaktør temanummer. Journal of Peace Education, 20:2, 127-134, DOI: 10.1080/17400201.2023.2241722
(2023) Female Russian migrants in Norway and their stories about International Women’s Day, Journal of Peace Education, 20:2, 135-150, DOI: 10.1080/17400201.2022.2051004
(2023) A mathematics teacher’s respectful listening in a culturally diverse class, Journal of Peace Education, 20:2, 151-175, DOI: 10.1080/17400201.2022.2105312
Siv Ingrid Nordkild & Ole Einar Hætta (2023). Mathematics teaching in lávvues from the perspectives of Indigenous education and critical peace education. Journal of Peace Education, DOI: 10.1080/17400201.2023.2206731
(2023) The arctic migration route: local consequences of global crises, Journal of Peace Education, DOI: 10.1080/17400201.2022.2159794
Anna-Marian Stenseth (2023). I am Sámi, but I am not a Sámi. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 7(1). DOI: https://doi.org/10.7577/njcie.5036
Anne Birgitte Fyn & Ylva Jannok Nutti (2023). Intangible Cultural Heritage as a Resource for a Sámi Mathematics Curriculum. Australian and International Journal of Rural Education.
Gry Paulgaard & Merete Saus (2023). Diverse Diversity. Contradictions and Challenges in Norwegian Rural Education. Australian and International Journal of Rural Education.https://doi.org/10.47381/aijre.v33i2.546
Tatiana Wara, Marcela Aranibar & Tove Beate Jensen (2023). Film som vitnesbyrd som inngang til ubehagelig pedagogisk praksis. I: DEMOKRATI OG MEDBORGERSKAP I SKOLEN. Dreyer Forlag A/S 2023 ISBN 9788282656535
Bersvendsen, Agnete; Saus, Merete. (2023). Samiske kvinner utsatt for vold og overgrep i oppveksten: En interseksjonell tilnærming til fortellinger om hjelp fra barnevernet. Tidsskriftet Norges Barnevern 2023 ;Volum 100.(2) Suppl. 3 s. 184-201
UiT. https://doi.org/10.18261/tnb.100.2-3.9
Saus, Merete. (2023). Holdninger må endres. Hvordan man blir møtt som samisk minoritet har stor betydning for den psykiske helsen. Magasinet psykisk helse 2023. Holdninger må endres | Magasinet Psykisk helse
UiT
Barken, Tina Lien; Bonacina, Stefano; Bostad, Rune; Gabarron, Elia; Garcia, Beate Hennie; Haddeland, Kristine; Hanssen, Øyvind; Hartvigsen, Erlend; Hartvigsen, Gunnar; Hejlesen, Ole; Henriksen, André; Horsch, Ludwig Alexander; Iversen, Anita; Jaccheri, Maria Letizia; Johannessen, Erlend Jan; Johnsen, Hege Mari; Martinez, Santiago; Millana, Antonio Martinez; Pelagatti, Susanna; Pfuhl, Gerit; Robstad, Anja Nastasja; Sato, Keiichi; Saus, Merete; Sæle, Rannveig Grøm; Årsand, Eirik. (2023). University campus as a smart technology-supported active learning arena. Septentrio Reports 2023 DOI:10.7557/7.7222 Corpus ID: 266442336
2022
(2022) Exploring student teachers’ development of intercultural understanding in teacher education practice, Journal of Peace Education, 19:1, 47-66, DOI: 10.1080/17400201.2022.2030688
Saus, Merete (2022). Barn og unge med samisk bakgrunn og psykisk helse: betydningen av kulturell kompetanse og trygg etnisk identitet. I: Psykisk oppvekst. Barn og unges psykiske helse fra 0-25 år. Oslo: Rådet for psykisk helse 2022 ISBN 978-82-91635-46-0. s. 334-34
Saus, Merete; Vedeler, Gørill Warvik; Wara, Tatiana (2022). Fortellinger om «en verden verdt å leve i»: om det grønne og det blå skiftet i ungdoms bærekraftengasjement. Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU) 2022 ;Volum 3.(1) s. 44-59
Myrstad, Anne & Kleemann, Carola (2022). Visualizing a Common World of Entanglement through Multiple Viewpoints, Video Journal of Education and Pedagogy. doi: https://doi.org/10.1163/23644583-bja10022
Wara, Tatiana (2022). Kjønnsperspektiv og interseksjonalitet som inngang til kritiske mangfoldsperspektiver. Publisering av undervisningsopplegg i ressursbanken Dembra LUDEMBRA prosjektet. https://dembra.no/no/opplegg/kjonnsperspektiv-og-interseksjonalitet/
Fyhn, Anne Birgitte (2022). Matematisk modellering som verktøy i samfunnsdebatten. Presentasjon av undervisningsopplegg på Dembra coffee meeting. Vdeoopptak: https://www.youtube.com/watch?v=zRxwOJh3w0c Undervisningsopplegget på Dembra nettsidene: https://dembra.no/no/opplegg/matematisk-modellering-og-demokratisk-deltakelse/
2021
Myrstad, Anne (2021). Samiske perspeltiver i en barnehages hverdag. I K.J. Hooringmo & K.T.Rosland (red.). Fagdidaktikk for SRLE. Cappelen Damm Akademiske, s. 202-212
Madsen, Siri Sollied; Thorvaldsen, Steinar; Sollied, Sissel (2021). Are Teacher Students’ Deep Learning and Critical Thinking at Risk of Being Limited in Digital Learning Environments?. I: Teacher Education in the 21st Century - Emerging Skills for a Changing World. IntechOpen s. 55-70 10.5772/intechopen.96151
Sollied, Sissel (2021). Kapittel 15: Ulike perspektiver former veilederrollen. I: Multifunksjonshemming - Livsutfoldelse og Læring. Universitetsforlaget 2021. s. 272-286 10.1080/14681366.2020.1805497
Sollied, Sissel (2021). НАДАННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ ЯК КОНЦЕПТ У СПЕЦІАЛЬНІЙ ОСВІТІ EMPOWERMENT AS A CONCEPT IN SPECIAL EDUCATION. Ukraina: Міністерство освіти і науки України Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди Жешувський університет (Республіка Польща) Педагогічний інститут Чендуського університету 2021 (ISBN 978-617-7886) 5 s.
Rørnes, Kari Olene Oma & Wara, Tatiana (2021). En veiledende dialogisk tilnærming til begrepet dubdelæring i samgundervisning. Journal of Research in Arts and Sports Education. Volum 5(3), s. 86-102
Herslund, Lise Byskov; Paulgaard, Gry (2021). Refugees' Encounters With Nordic Rural Areas - Darkness, Wind and "Hygge"!. Frontiers in Sociology 2021
Herslund, Lise Byskov og Paulgaard Gry (2021). Refugees’ encounters with the Nordic rural – Darkness, Wind and “Hygge”. Under publisering i Frontiers in Sociology. Migration and Society, NY university, US.
Les artikkelen her (pdf)
Gunnþórsdóttir, Hermin; Douglas, Marcela; Saus, Merete; Paulgaard, Gry (2021).Introduction and rationale: An overview of refugee education Europe. I: ITIRE Impoving teaching to improve refugee children education. An overview of refugee education in Europe.. Aarhus: Aarhus University 2020 ISBN 87-7684-526-5. s. 8-9
Saus, Merete (2021). Gjenoppretting og forsoning i barnevernets møte med urfolk og nasjonale minoriteter. I Berg, B. og Paulsen, V. (Red.). Møter mellom minoriteter og barnevern. Universitetsforlaget. ISBN 976-82-15-04192-6, s. 37-51
Saus, Merete & Wara, Tatiana (2021). Folkehelse og livsmestring: koronapandemien som veiviser for tverrfaglighet og mestringsperspektiv i skolen. I Berdinesen (red.) Ny Pedagogisk praksis. Eksempler på praksisorientert forskning i Fagfornyelsen. Oslo: Dreyer Forlag A/S 2021 ISBN 978-82-8265-555-2.s 215 - 238.
Swanson, S, Nygård, H. R. & Saus, Merete (2021). Native American social work – including family and community. In Journal of Social work. https://doi.org/10.1177/14680173211009177
Wara, Tatiana & Kari Olene Oma Rønnes (2021). Stemme som unikt medium i pedagogisk handlingsrom. En fenomenologisk, performativt inspirert tilnærming til aksjonsforskning. I Berdinesen (red.) Ny Pedagogisk praksis. Eksempler på praksisorientert forskning i Fagfornyelsen. Oslo: Dreyer Forlag A/S 2021 ISBN 978-82-8265-555-2.s 191-212
Patras, Joshua; Saus, Merete; Douglas, Marcela; Bjørknes, Ragnhild; Gammelsæter, Siri; Rasmussen, Lene-Mari Potulski; Halvorsen, Therese; Haug, Ida Mari; Risholm, Ragnhild; Øktedalen, Tuva; Jakobsen, Reidar; Neumer, Simon Peter (2021). Parenting interventions for families with refugee backgrounds: a randomized factorial, mixed-methods design study protocol. BMC Trials 2021; Volum 22(1)
Wara, Tatiana; Saus, Merete (2021). Filmen Rekonstruksjon Utøya - et undervisningsopplegg. Den kulturelle skolesekken. Rekonstruksjon Utøya 2021
2020
Fyhn, A. B. & Robertsen, H. (2020). Kystfiskermatematikk og skolematematikk: to ulike perspektiver på hva ei méd er. NOMAD – Nordic Studies in Mathematics Education, 25(1), 65-88.
Chawla-Duggan, Rita; Konantambigi, Rajani; Seung Lam, Michelle Mei; Sollied, Sissel (2020). Double Stimulation and Transformative Agency through Video Modalities with Young Children –A cross-national study of pedagogic relationships in families. Pedagogy, Culture & Society 2020 s. 1-21
Nygård, Reidunn Håøy; Saus, Merete (2020) Familieråd – metodetilpassing til samisk sosialt arbeid. Tidsskriftet Norges Barnevern 2020 ;Volum 97(1) s. 40-57
Olsvik, Bodil; Saus, Merete (2020). Coping with Paradoxes: Norwegian Child Welfare Leaders Managing Complexity. Child Care in Practice 2020 s. 1-18
Sollied, Sissel (2020). EXPERIENCES FROM PARENTAL GUIDANCE IN NORWEGIAN SHELTERS. Ukraina: Міністерство освіти і науки України Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди Жешувський університет (Республіка Польща) Педагогічний інститут Чендуського університету (К 2020 (ISBN 978-966-8196-19-5) 5 s.