ICred

Intercultural relations in education

Foto: Anne Birgitte Fyhn

Forskningsgruppen Intercultural relations in education (ICRED) skal videreutvikle forskningsbasert kunnskap om flerkulturell pedagogikk, urfolkspedagogikk, samt antirasistisk pedagogikk med vekt på kjønn, etnisitet, majoritet, minoritet, marginalisering og integrasjon i barnehage, skole og dagligliv. Forskningsgruppen skal bidra til å øke kunnskap og kompetanse om de flerkulturelle kontekster som våre studenter, både i profesjonsutdanninger og disiplinfaglige utdanninger, skal arbeide innenfor.

Forskningsgruppens medlemmer har omfattende erfaring med teoretisk og empirisk forskning om flerkulturelle tema, pedagogiske tema og utdanningsforskning. Medlemmene er fra ulike disipliner og tverrfaglige utdanninger; pedagogikk, matematikkdidaktikk, sosiologi, planlegging, fredsforskning, psykisk helse, sosialantropologi og sosialfag. Forskerne har bred erfaring fra praksisnær og tverrfaglig forskning, og alle er opptatt av samfunnsrelevansen i sine forskningsprosjekter.

Medlemmer


Prosjekter



Aktivitet







  Publikasjoner

Myrstad, Anne, & Kleemann, Carola (2022). Visualizing a Common World of Entanglement through Multiple Viewpoints, Video Journal of Education and Pedagogy. doi: https://doi.org/10.1163/23644583-bja10022

Wara, Tatiana (2022). DEMBRA prosjektet:

Fyhn, Anne Birgitte (2022). Matematisk modellering som verktøy i samfunnsdebatten: 

Myrstad, Anne (2021). Samiske perspeltiver i en barnehages hverdag. I K.J. Hooringmo & K.T.Rosland (red.). Fagdidaktikk for SRLE. Cappelen Damm Akademiske, s. 202-212

Madsen, Siri Sollied; Thorvaldsen, Steinar; Sollied, Sissel (2021). Are Teacher Students’ Deep Learning and Critical Thinking at Risk of Being Limited in Digital Learning Environments?. I: Teacher Education in the 21st Century - Emerging Skills for a Changing World. IntechOpen s. 55-70 10.5772/intechopen.96151

Sollied, Sissel (2021). Kapittel 15: Ulike perspektiver former veilederrollen. I: Multifunksjonshemming - Livsutfoldelse og Læring. Universitetsforlaget 2021. s. 272-286 10.1080/14681366.2020.1805497

Sollied, Sissel (2021). НАДАННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ ЯК КОНЦЕПТ У СПЕЦІАЛЬНІЙ ОСВІТІ EMPOWERMENT AS A CONCEPT IN SPECIAL EDUCATION. Ukraina: Міністерство освіти і науки України Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди Жешувський університет (Республіка Польща) Педагогічний інститут Чендуського університету 2021 (ISBN 978-617-7886) 5 s.

Rørnes, Kari Olene Oma & Wara, Tatiana (2021). En veiledende dialogisk tilnærming til begrepet dubdelæring i samgundervisning. Journal of Research in Arts and Sports Education. Volum 5(3), s. 86-102

Herslund, Lise Byskov; Paulgaard, Gry (2021). Refugees' Encounters With Nordic Rural Areas - Darkness, Wind and "Hygge"!. Frontiers in Sociology 2021

Chawla-Duggan, Rita; Konantambigi, Rajani; Seung Lam, Michelle Mei; Sollied, Sissel (2020). Double Stimulation and Transformative Agency through Video Modalities with Young Children –A cross-national study of pedagogic relationships in families. Pedagogy, Culture & Society 2020 s. 1-21

Nygård, Reidunn Håøy; Saus, Merete. (2020) Familieråd – metodetilpassing til samisk sosialt arbeid. Tidsskriftet Norges Barnevern 2020 ;Volum 97(1) s. 40-57

Fyhn, A. B. & Robertsen, H. (2020). Kystfiskermatematikk og skolematematikk: to ulike perspektiver på hva ei méd er. NOMAD – Nordic Studies in Mathematics Education, 25(1), 65-88.

Herslund, Lise Byskov og Paulgaard Gry (2021). Refugees’ encounters with the Nordic rural – Darkness, Wind and “Hygge”. Under publisering i Frontiers in Sociology. Migration and Society, NY university, US.
Les artikkelen her (pdf)

Gunnþórsdóttir, Hermin; Douglas, Marcela; Saus, Merete; Paulgaard, Gry (2021).Introduction and rationale: An overview of refugee education Europe. I: ITIRE Impoving teaching to improve refugee children education. An overview of refugee education in Europe.. Aarhus: Aarhus University 2020 ISBN 87-7684-526-5. s. 8-9

Saus, Merete (2021). Gjenoppretting og forsoning i barnevernets møte med urfolk og nasjonale minoriteter. I Berg, B. og Paulsen, V. (Red.). Møter mellom minoriteter og barnevern. Universitetsforlaget. ISBN 976-82-15-04192-6, s. 37-51

Saus, Merete & Wara, Tatiana (2021). Folkehelse og livsmestring: koronapandemien som veiviser for tverrfaglighet og mestringsperspektiv i skolen. I Berdinesen (red.) Ny Pedagogisk praksis. Eksempler på praksisorientert forskning i Fagfornyelsen. Oslo: Dreyer Forlag A/S 2021 ISBN 978-82-8265-555-2.s 215 - 238.

Swanson, S, Nygård, H. R. & Saus, Merete (2021). Native American social work – including family and community. In Journal of Social work. https://doi.org/10.1177/14680173211009177

Wara, Tatiana & Kari Olene Oma Rønnes (2021). Stemme som unikt medium i pedagogisk handlingsrom. En fenomenologisk, performativt inspirert tilnærming til aksjonsforskning. I Berdinesen (red.) Ny Pedagogisk praksis. Eksempler på praksisorientert forskning i Fagfornyelsen. Oslo: Dreyer Forlag A/S 2021 ISBN 978-82-8265-555-2.s 191-212

Patras, Joshua; Saus, Merete; Douglas, Marcela; Bjørknes, Ragnhild; Gammelsæter, Siri; Rasmussen, Lene-Mari Potulski; Halvorsen, Therese; Haug, Ida Mari; Risholm, Ragnhild; Øktedalen, Tuva; Jakobsen, Reidar; Neumer, Simon Peter (2021). Parenting interventions for families with refugee backgrounds: a randomized factorial, mixed-methods design study protocol. BMC Trials 2021; Volum 22(1)

Wara, Tatiana; Saus, Merete. Filmen Rekonstruksjon Utøya - et undervisningsopplegg. Den kulturelle skolesekken. Rekonstruksjon Utøya 2021

Olsvik, Bodil; Saus, Merete (2020). Coping with Paradoxes: Norwegian Child Welfare Leaders Managing Complexity. Child Care in Practice 2020 s. 1-18

Sollied, Sissel (2020). EXPERIENCES FROM PARENTAL GUIDANCE IN NORWEGIAN SHELTERS. Ukraina: Міністерство освіти і науки України Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди Жешувський університет (Республіка Польща) Педагогічний інститут Чендуського університету (К 2020 (ISBN 978-966-8196-19-5) 5 s.

Logg inn / Login