Skriv ut Lukk vindu


 

Helsefaglig utviklingsarbeid - master

Fakta

Varighet:3 År
Studiepoeng:120
Gradsnavn:Master i helsefaglig utviklingsarbeid
Opptakskrav:

Opptakskrav til master i helsefaglig utviklingsarbeid er

  • bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i helsefag, for eksempel ergoterapi, fysioterapi, radiografi, sykepleie, vernepleie, tannpleie, paramedisin, bioingeniørfag og psykologi

eller

  • bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i sosialt arbeid, barnevern eller pedagogikk
  • minimum ett års relevant yrkeserfaring i fulltid eller tilsvarende fra helse- eller sosialtjeneste
      • Yrkeserfaring dokumenteres med attest fra arbeidsgiver. Attesten skal inneholde stillingstittel, stillingsprosent, samt start- og eventuell sluttdato
Søknadsfrist:1. mars 2025
Søknadskode:3109

Beskrivelse av studiet

Mastergradsprogrammet er et samlingsbasert deltidsstudium som gjennomføres ved UiT, studiested Tromsø. Studiet gir 120 studiepoeng fordelt på tre år.

Emnene er samlingsbaserte og omfatter elementer av individuelt selvstudium, fysiske undervisningssamlinger på campus og digitale undervisningsaktiviteter.

Masterstudiet skal møte helsetjenestenes behov for høyt kvalifisert personell som kan initiere og drive kvalitets-, endrings- og utviklingsarbeid i helsesektoren. Fag og tjenester i endring fordrer fagutøvere med analytiske ferdigheter som evner å sikre kvalitet i helsetjenestene og som kan igangsette, gjennomføre, evaluere og analysere endringsprosesser. Studenten skal oppøve kompetanse på å kritisk analysere i egen fagtradisjon og fagutøvelse, forholde seg aktivt til fremtidens utfordringer, tenke nytt og drive forbedringsprosesser. Masterstudiet gir grunnleggende kompetanse i helsefaglig forskning, og gir mulighet til å gå videre med ph.d.-studier.

Helsepolitiske strømmingers betydning for praksis og forskning vektlegges. Studiet skal gi kompetanse i håndtering av komplekse prosesser der brukere inngår som sentrale samarbeidspartnere, og der omstilling, nytenkning og tverrfaglige- og sektorovergripende samhandling er sentralt. Studiet vektlegger teorier og metoder for å belyse utfordringer og finne løsninger i helse- og omsorgstjenesten. Gjennom studiet utvikler studenten kompetanse i fagutviklings- og endringsarbeid til bruk på ulike nivåer og virkefelt i helse- og omsorgstjenesten. Etter endt studie kan studentene gjennomføre avgrensede, etisk forsvarlige forskningsprosjekter, og kan inngå i forskningsgrupper


Oppbygging av studiet

Studieplan
10 stp. 10 stp. 10 stp.
1. sem. (høst) HEL-3144 Introduksjon til master i helsefaglig utviklingsarbeid - 10 stp. HEL-3160 Vitenskapsteori for helsefag - 10 stp.
2. sem. (vår) HEL-3145 Fag, kunnskap og samhandling - 10 stp.
3. sem. (høst) HEL-3121 Forskningsmetoder og metodologi - 10 stp. HEL-3150 Utviklingstrekk i helsepolitikk og helsetjenesten - 10 stp.
4. sem. (vår) HEL-3161 Forskningsprosess og forskningsetikk - 10 stp. HEL-3162 Fagutvikling, kvalitet og nyskaping - 10 stp.
5. sem. (høst) HEL-3961 Mastergradsoppgave i helsefaglig utviklingsarbeid - 40 stp.

Hva lærer du?

Etter bestått studieprogram har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Studenten

Ferdigheter:

Studenten

Generell kompetanse:

Studenten


Undervisning og eksamen

Arbeidsformene i studiet veksler mellom selvstudium, kollokviearbeid, forelesninger, seminar, prosjektarbeid, individuell og gruppe- veiledning, skriveprosesser og litteraturstudier. Studiet kombinerer nettbaserte og fysiske undervisningsformer. Det forventes at studentene tar medansvar både for egen og medstudenters faglige utvikling og læring. Studentene forbereder seg til samlingene gjennom innhenting av aktuelt kunnskapsstoff fra teori og praksis og ved bruk av pensum og nettbaserte ressurser.

Undervisningen bygger på relevant forskning, samt faglig utviklingsarbeid og erfaringskunnskap som er tilpasset nivå, omfang og egenart for studieprogrammet. Studentene føres inn i forsknings- og utviklingsarbeid gjennom samarbeid mellom forskningsgrupper og studieprogram. Studiet skal gi kunnskap om vitenskapelig teori og erfaring med bruk av vitenskapelig metode, og være egnet til å utvikle forståelse, refleksjon og modning

Alle emner inneholder arbeidskrav som studentene må bestå før de kan gå opp til eksamen. Arbeidskravene sikrer en formativ underveisvurdering av studentene og arbeidskravenes form veksler mellom tilstedeværelseskrav, skriftlige hjemmeoppgaver, seminarpresentasjoner og digitale oppgaver.

Alle emner avsluttes med eksamen som en summativ sluttevaluering. De ulike eksamensformene som benyttes er skriftlig hjemmeeksamen, skoleeksamen, muntlig gruppeeksamen og individuell muntlig eksamen. Eksamen og vurdering er regulert i henhold til forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet. Ved vurdering av muntlige og skriftlige eksamener benyttes enten vurderingsuttrykket bestått/ikke bestått eller karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter.


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes som undervisningsspråk. Språket i undervisningsmateriell og aktuell faglitteratur er på norsk, andre skandinaviske språk eller engelsk. Eksamensspråket er norsk. Se for øvrig forskrift om studier og eksamener ved UiT – Norges arktiske universitet §20.

Jobbmuligheter

Studiet kvalifiserer til: