Skriv ut | Lukk vindu |
Praktisk-pedagogisk utdanning i musikk - årsstudium
Fakta
Varighet: | 1 År |
Studiepoeng: | 60 |
Gradsnavn: | |
Opptakskrav: | Bachelor i musikkutøving eller tilsvarende utdanning med minst 80 sp i utøvende musikkfag |
Søknadsfrist: | 15. april |
Søknadskode: | 8011 |
Beskrivelse av studiet
Utdanningen skal kvalifisere for ulike musikkpedagogiske arbeidsoppgaver i samfunnet. Hovedfokus ligger på instrumentalundervisning, individuelt og i grupper, og på arbeid med ulike ensembler. Studiet har et særskilt fokus på Nordområdene og samiske forhold. Musikkfaget i grunnskolen og videregående opplæring tematiseres også, og minst 50 % av praksisen i studiet avholdes i disse skoleslag.
Emnene pedagogikk, fagdidaktikk og praksis følger progresjonen individ ¿ gruppe ¿ samfunn. Dette åpner muligheter til refleksjon rundt de ulike læringsformer og undervisningsoppgaver innen musikk, slik at studenten kan redegjøre for pedagogiske valg og kan ta en myndig rolle i utviklingen av musikkfaget.
Studiet bygger på tette bånd mellom pedagogisk forskning og teori, didaktisk kompetanse og praksiserfaring under kyndig veiledning.
Oppbygging av studiet
10 stp. | 10 stp. | 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. sem. (høst) | MUS-5013 Pedagogikk 1 - 15 stp. MUS-5015 Praksis 1 - 0 stp. | MUS-5010 Fagdidaktikk 1 - 7.5 stp. MUS-5012 Instrumentaldidaktikk - 7.5 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
2. sem. (vår) | MUS-5011 Fagdidaktikk 2 - 15 stp. MUS-5016 Praksis 2 - 0 stp. | MUS-5014 Pedagogikk 2 - 15 stp. |
Hva lærer du?
Etter bestått studium skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten skal ha
- inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap for undervisningsoppgaver i musikk
- innsikt i barns utvikling, kreativitet, læremåter og livsverden
- bred kunnskap om aktuelle læreverk og relevante lærebøker for instrumentalundervisning og musikkfaget i skolen
- kjennskap til vurderingsformer i undervisning med vekt på estetiske innhold og kunstnerisk prestasjon
- kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep, og om barn og unges rettigheter i et nasjonal og internasjonalt perspektiv
- bred forståelse for verdigrunnlaget og opplæringsløpet i kulturskole, grunnskole og videregående skole og ideen om en kulturell fellesarena mellom de ulike skoleslagene
- forståelse for betydningen av oppdatering mht. gjeldene lover og planer
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
- gjøre rede for ulike musikkpedagogiske og -didaktiske retninger, deres sentrale kjennetegn og betydning for individ, samfunn og kultur
- drøfte musikkpedagogiske spørsmål i kontekst av et flerkulturelt samfunn
- planlegge og gjennomføre musikkundervisning i ulike yrkessammenhenger, og sikre gode faglige og sosiale læringsprosesser
- lede prøver i kor, korps eller andre ensembler med utgangspunkt i adekvat repertoar
- bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- identifisere særskilte behov hos barn og unge, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal studenten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak
- bidra til elevens bevissthet om egen musikalsk utvikling, læring og kompetanse gjennom kontinuerlig tilbakemelding
Generell kompetanse
Studenten skal kunne
- formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
- inneha en profesjonell holdning og kunne kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
- drive eget faglig utviklingsarbeid
- delta aktivt i diskusjoner rundt og utvikling av musikkundervisningsfaget i ulike yrkesarenaer og faglige fora
- bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med andre kulturelle aktører
Undervisning og eksamen
Studiet går over to semestre og inneholder forelesninger, undervisning i gruppe, individuell veiledning og praksis.
For å nå læringsmålene må studentene forvente å arbeide gjennomsnittlig 35-40 timer i uken med studiene, inkludert forelesninger, seminarer og selvstudium.
For å kunne ta eksamen må studenten ha fått godkjent obligatoriske arbeidskrav som skriftlige oppgaver, muntlige fremlegg og praksisrapporter slik det fremgår av de enkelte emnebeskrivelsene.
Eksamen omfatter følgende elementer:
- 4 timers skoleeksamen (Pedagogikk 1 og Fagdidaktikk 1)
- mappevurdering (Instrumentaldidaktikk)
- prosjektoppgave (Pedagogikk 2 og Fagdidaktikk 2)
Eksamensordning og kontinuasjonsadgang for hvert enkelt emne som inngår i programmet er beskrevet i emnebeskrivelsene.
Følgende vurderingsuttrykk benyttes: Bestått/ikke bestått, eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Praksis
Praksis med observasjon og veiledning gjennomføres i kulturskole, grunnskole, videregående skole og i ulike ensembler. Det legges til rette for at studenten har perioder med selvstendig undervisning.
Omfang 60 arbeidsdager.