Amatørenes inntog – om frivillighet i eldreomsorgen
Det er ingen hemmelighet at den eldre befolkningen øker og selv om de fleste er friske, vil økende alder også bety økt hjelpebehov for flere, blant annet når det gjelder helseutfordringer som demens.
I dag har vi rundt 101 000 personer med demens i Norge, dette tallet vil innen 2050 mer enn fordobles til 237 000. Frivillig innsats kan gi en «vinn-vinn» situasjon dersom en jobber målrettet og strukturerte med både personsentert omsorg og personsentrert frivillighet. På denne måten kan det å være frivillig også være helsebringende.

Økende behov for frivillighet i eldreomsorgen
Å være frivillig kan forebygge ensomhet, bidra til å fylle dagen med noe som gir mening og at en opplever seg nyttig for andre og for samfunnet. De frivillige -amatørene, kan være en ressurs for å bistå med at kulturelle, sosiale og åndelige behov ivaretas, men dette arbeidet kan ikke være tilfeldig.
Tidligere forskning, har vist at frivillighet må koordineres og følges opp, og at det er av stor betydning å jobbe målrettet med hva som motiverer til innsats. Frivillige kan kjenne på indre motivasjon når beboere og de frivillige amatørene gjennom like interesser deler glede. Dette kan være avgjørende for amatørenes motivasjon.
Frivillighetskoordinatorens rolle og utfordringer
Det er et stort potensial og behov for flere amatører/frivillige i eldreomsorgen. Frivillighet Norge viser til at rundt 500 000 personer kan tenke seg å være frivillig. Det fremkommer ikke hvor de kan tenke seg å være frivillig, men det er sannsynlig at noen kan tenke seg å bidra i eldreomsorgen.
I Norge er det en rekke frivillighetskoordinatorer som jobber med frivillighet i eldreomsorgen. Artikkelen setter søkelys på deres rolle og funksjon særlig i møte med frivillige enkeltpersoner som bidrar på sykehjem.
Hensikten med artikkelen er å få frem kunnskap om muligheter og utfordringer frivillighetskoordinatorer møter i sitt arbeid for å øke frivilligheten og få frivillige som bidrar til å bli.
Metode: Kvalitativ design basert på fokusgruppeintervju med 13 frivillighetskoordinatorer fra ulike kommuner i Norge. Intervjuguiden fokuserte på frivillighetskoordinatorer sin opplevelse av funksjon og hvilke muligheter og utfordringer de erfarer i sitt arbeid. Funn viser at frivillighetskoordinatorer jobber målrettet for en innovativ frivillighet, men at det er nødvendig med økt samarbeid med kollegaer og ledere.
Konklusjon: Frivillighetskoordinatorer ser at det er behov for mer kunnskap, både hos ansatte og ledere, om verdien av frivillighet på sykehjem og at oppfølging av frivillige ikke bare må være frivillighetskoordinatorene sitt ansvar.
Innlegget er en del av UiT sin formidlingskanal Gløtt, der fagpersoner skriver om sine nyeste publikasjoner.
Ønsker du å publisere, eller har du innspill eller spørsmål? Kontakt glott@uit.no