Bruk av simulering i studier bidrar til å øke selvfølelsen hos studenter

Mannlig pasient i sykeseng
Simulering under praksisstudiene tetter gapet mellom teori og praksis Foto: Oddleif Larsen, UiT

In situ simulation training strengthened bachelor of nursing students’ experienced learning and development process– a qualitative study

Bakgrunn og mål

Høyteknologisk simulering i kliniske øvingslaboratorier er en effektiv og anerkjent pedagogisk tilnærming i bachelorstudiet i sykepleie.  Simulering under klinisk praksis, «in situ», er sjelden brukt i bachelorutdanningen. Målet med denne studien var å utforske hvordan «in situ» simulering på en kirurgisk sykehusavdeling påvirket deres lærings- og utviklingsprosess, slik studentene erfarte det. 

Artikkelen viser hvordan man kan utvikle den pedagogiske læringsprosessen til studentene for å møte et helsevesen som er i stor utvikling og som krever stor kunnskap og handlingskompetanse til fremtidens sykepleiere.

Studien viser hvordan simulering i praksis kan bidra til å øke studentsikkerheten ved å tette gapet mellom teori og praksis ved å koble teoretisk kunnskap og ferdigheter. Den viser også at det å gjennomføre simulering i praksis kan bidra til å øke pasientsikkerheten ved at studentene kan øve i et trygt miljø, samt at de kunnskapene og erfaringene studentene tilegnet seg under simuleringene, var direkte overførbare til reelle kliniske situasjoner i det samme sykehusmiljøet.

Funn og konklusjon

Ifølge sykepleierstudentenes egne erfaringer støttet «in situ» simulering studentenes læringsprosess, koblet teori og praksis og bidro til å utvikle selvtillit i utførelsen av kliniske ferdigheter. Å inkludere simulering i klinisk praksis kan vise seg å være en effektiv måte å undervise og lære kliniske ferdigheter i sykepleie med hensyn til ressurser og læringsutbytte. 

Publisert: 13.08.24 Oppdatert: 15.11.24

Innlegget er en del av UiT sin formidlingskanal Gløtt, der fagpersoner skriver om sine nyeste publikasjoner.
Ønsker du å publisere, eller har du innspill eller spørsmål? Kontakt postmottak@ub.uit.no

Portrettbilde av Gjevjon, Edith Roth
Gjevjon, Edith Roth edith.gjevjon@uit.no
Portrettbilde av Karlsen, Karina
Karlsen, Karina karina.s.karlsen@uit.no Lektor
Portrettbilde av Nygård, Carina
Nygård, Carina carina.nygard@uit.no

Les hele publikasjonen her:

BMC Nursing

Tema

Helse og velferd Pedagogikk

Bærekraftsmål

chat loading...