Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Hørelære med didaktikk og praksis - master
Fakta
Varighet: | 2 År |
Studiepoeng: | 120 |
Gradsnavn: | Master i Hørelære med didaktikk og praksis. |
Opptakskrav: | Faglærerutdanning i musikk - bachelor |
Søknadsfrist: | 15. april 2024 |
Søknadskode: | 8031 |
Beskrivelse av studiet
Oppbygging av studiet
10 stp. | 10 stp. | 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. sem. (høst) | MUS-3201 Hørelære med didaktikk og praksis 1 - 30 stp. | MUS-3206 Harmoni-/satslære og piano - 10 stp. | MUS-3207 Musikalsk analyse - 10 stp. | |||||||||||||||||||||||||||
2. sem. (vår) | ||||||||||||||||||||||||||||||
3. sem. (høst) | MUS-3902 Masteroppgave i hørelære didaktikk - 30 stp. |
Hva lærer du?
Etter bestått studium skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
- kan analysere og drøfte sine pedagogiske intensjoner med utgangspunkt i pedagogisk og hørelæredidaktisk teori
- kan realisere og formidle sine pedagogiske intensjoner med en tydelig profil
- kan vise selvstendighet i møte med ulike pedagogiske situasjoner
- kan anvende kunnskap til å utvide sitt pedagogiske og musikalske perspektiv og gjennomføre selvstendige pedagogiske utviklingsarbeid
Ferdigheter:
- kan ta ledende rolle i utviklingen av hørelærefagets innhold og utforming
- har gode egenferdigheter i hørelærefagets forskjellige disipliner
- har gode ferdigheter på piano
- har utviklet evne til selvstendig arbeid som hørelærepedagog på forskjellige nivåer
Kompetanse:
- kan analysere og forholde seg kritisk til materiale fra pedagogiske utviklingsarbeid og forskning og bruke dette i sitt arbeid
- har en kritisk, selvstendig og reflektert holdninger til egen faglige virksomhet
- kan integrere pedagogisk forskning og erfarings basert viten omkring undervisningsmetoder med innsikt i utøving og pedagogiske ferdigheter
Undervisning og eksamen
Gruppeundervisning, individuell og nettbasert undervisning. Enkelte emner kan gjennomføres som samlingsbaserte studier. En stor del av studentens arbeidstid vil gå med til egenøving i hørelære og disipliner knyttet til dette. Utvikling av pedagogiske ferdigheter skjer gjennom observasjon av undervisning og selvstendig undervisningspraksis med individuell veiledning. Føring av rapporter og praksislogg. Valgemne kan være relevante emner som tilbys ved Universitetet i Tromsø, innpassing av emner fra andre institusjoner eller emner spesielt relatert til masterprogrammet. Ved valg av slike emner gir det studenten ytterligere kompetanse til å undervise på videregående skole og høyere nivå.
Når eksamen i obligatoriske emner er bestått, kan studenten framstille seg til endelig eksamen, i form av innlevering av mastergradsoppgaven. Masteroppgaven består av en skriftlig prosjektoppgave og muntlig forsvar av denne.
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F.