Skriv ut | Lukk vindu |
Hørelæredidaktikk - master
Fakta
Varighet: | 2 År |
Studiepoeng: | 120 |
Gradsnavn: | Master i Hørelæredidaktikk |
Opptakskrav: | |
Søknadsfrist: | 15. april 2024 |
Søknadskode: | 8031 |
Beskrivelse av studiet
Kjerneelementene er hørelære og undervisning i hørelære. Andre musikkteoretiske emner som er relevant for hovedområdet, vil ha en vesentlig plass i studieforløpet. Slike emner er pianospill, satslære og musikalsk analyse. Masteroppgaven består av et selvstendig skriftlig arbeid.
Gruppeundervisning, individuell og nettbasert undervisning. Enkeltemner kan gjennomføres som samlingsbaserte studier. En stor del av studentens arbeidstid vil gå med til egenøving i hørelære og disipliner knyttet til dette.
Utvikling av pedagogiske ferdigheter skjer gjennom observasjon av undervisning og selvstendig undervisningspraksis med individuell veiledning. Føring av rapporter og praksislogg.
Valgemner kan være relevante emner som tilbys ved Universitetet i Tromsø, innpassing av emner fra andre institusjoner eller emner spesielt relatert til masterprogrammet. Ved valg av slike emner gir det kandidaten ytterligere kompetanse til å undervise på videregående skole og høyere nivå.
Oppbygging av studiet
10 stp. | 10 stp. | 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. sem. (høst) | MUS-3201 Hørelæredidaktikk 1 - 30 stp. | MUS-3206 Harmoni-/satslære og piano - 10 stp. | MUS-3207 Musikalsk analyse - 10 stp. | MUS-3303 Vitenskapsteori og forskningsmetode - 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||
2. sem. (vår) | ||||||||||||||||||||||||||||||
3. sem. (høst) | MUS-3902 Masteroppgave i hørelæredidaktikk - 30 stp. |
Hva lærer du?
Etter bestått studium skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
- kan analysere og drøfte sine pedagogiske intensjoner med utgangspunkt i pedagogisk og hørelæredidaktisk teori
- kan realisere og formidle sine pedagogiske intensjoner med en tydelig profil
- kan vise selvstendighet i møte med ulike pedagogiske situasjoner
- kan anvende kunnskap til å utvide sitt pedagogiske og musikalske perspektiv og gjennomføre selvstendige pedagogiske utviklings- eller forskerarbeid
Ferdigheter:
- kan ta ledende rolle i utviklingen av hørelærefagets innhold og utforming
- har gode egenferdigheter i hørelærefagets forskjellige disipliner
- har gode ferdigheter på piano
- har utviklet evne til selvstendig arbeid som hørelærepedagog på forskjellige nivåer
Kompetanse:
- kan analysere og forholde seg kritisk til materiale fra pedagogiske utviklingsarbeid og forskning, og bruke dette i sitt arbeid
- har en kritisk, selvstendig og reflektert holdning til egen faglig virksomhet
- kan integrere pedagogisk forskning og erfarings basert viten omkring undervisningsmetoder med innsikt i utøving og pedagogiske ferdigheter
Undervisning og eksamen
Studiet er samlingsbasert med 8 samlinger med 3 dagers varighet begge studieår. I andre studieår vil undervisningsorganiseringen variere avhengig av hvilke valgemner som tilbys og den enkelte students progresjon i arbeidet med masteroppgaven.
Undervisningen i vitenskapsteori og metode gir grunnlag for arbeid med masteroppgaven. Undervisningen i hørelæredidaktikk bygger på studentens undervisningsferdigheter i hørelære. Undervisningen vil foregå i grupper og individuelt. Sentralt i didaktikkemnene er sammenhengen mellom didaktisk teori og praktiske-didaktiske ferdigheter.
All undervisning vil bygge på studentaktiv læring og læringsfremmende vurderingsformer. Kjønn-, inkludering- og mangfoldsperspektiver står sentralt i mastergradens pedagogiske grunnlagstenkning.