Skriv ut Lukk vindu


 

Hørelæredidaktikk - master

Fakta

Varighet:2 År
Studiepoeng:120
Gradsnavn:Master i Hørelæredidaktikk
Opptakskrav:
Søknadsfrist:15. april 2024
Søknadskode:8031

Beskrivelse av studiet

Kjerneelementene er hørelære og undervisning i hørelære. Andre musikkteoretiske emner som er relevant for hovedområdet, vil ha en vesentlig plass i studieforløpet. Slike emner er pianospill, satslære og musikalsk analyse. Masteroppgaven består av et selvstendig skriftlig arbeid.

Gruppeundervisning, individuell og nettbasert undervisning. Enkeltemner kan gjennomføres som samlingsbaserte studier. En stor del av studentens arbeidstid vil gå med til egenøving i hørelære og disipliner knyttet til dette.

Utvikling av pedagogiske ferdigheter skjer gjennom observasjon av undervisning og selvstendig undervisningspraksis med individuell veiledning. Føring av rapporter og praksislogg.

Valgemner kan være relevante emner som tilbys ved Universitetet i Tromsø, innpassing av emner fra andre institusjoner eller emner spesielt relatert til masterprogrammet. Ved valg av slike emner gir det kandidaten ytterligere kompetanse til å undervise på videregående skole og høyere nivå.


Oppbygging av studiet

Studieplan
10 stp. 10 stp. 10 stp.
1. sem. (høst) MUS-3201 Hørelæredidaktikk 1 - 30 stp. MUS-3206 Harmoni-/satslære og piano - 10 stp. MUS-3207 Musikalsk analyse - 10 stp. MUS-3303 Vitenskapsteori og forskningsmetode - 10 stp.
2. sem. (vår)
3. sem. (høst) MUS-3902 Masteroppgave i hørelæredidaktikk - 30 stp.

Hva lærer du?

Etter bestått studium skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Ferdigheter:

Kompetanse:


Undervisning og eksamen

Studiet er samlingsbasert med 8 samlinger med 3 dagers varighet begge studieår. I andre studieår vil undervisningsorganiseringen variere avhengig av hvilke valgemner som tilbys og den enkelte students progresjon i arbeidet med masteroppgaven.

Undervisningen i vitenskapsteori og metode gir grunnlag for arbeid med masteroppgaven. Undervisningen i hørelæredidaktikk bygger på studentens undervisningsferdigheter i hørelære. Undervisningen vil foregå i grupper og individuelt. Sentralt i didaktikkemnene er sammenhengen mellom didaktisk teori og praktiske-didaktiske ferdigheter.

All undervisning vil bygge på studentaktiv læring og læringsfremmende vurderingsformer. Kjønn-, inkludering- og mangfoldsperspektiver står sentralt i mastergradens pedagogiske grunnlagstenkning.


Praksis

Enkelte emner inneholder obligatorisk praksis beskrevet i den enkelte emneplan. Praksisen består av observasjon av undervisning på ulike nivå, individuelt og i gruppe, dessuten selvstendig praksis. Omfang på 40-50 timer. Praksisen inkluderer observasjonspraksis og undervisning i grupper. Praksisen er nært knyttet til teoretiske og vitenskapelige emner. Praksisen vil normalt foregå ukentlig og det vil være mulig å tilrettelegge for praksis andre steder enn Tromsø. Det gjøres avtaler med de aktuelle praksisstedene i hht. forskrift om tilsyn med utdanningskvaliteten i høyere utdanning § 2-2 (9).

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk. Litteratur kan foreligge på andre nordiske språk samt engelsk.

Utveksling

Det legges opp til muligheter for utveksling 3. og/eller 4. semester. Musikkonservatoriet har relevante kvalitetssikrede avtaler om utveksling med eksempelvis Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Kongelige Danske Musikkonservatorium, Royal Concervatory Den Haag, Conservatorio “Arrigo Boito” i Parma og Musikhögskolan i Malmö.

Jobbmuligheter

Lærer i videregående skole, folkehøgskole og andre utdanningsinstitusjoner.