Skriv ut | Lukk vindu |
Instrumentaldidaktikk - master
Fakta
Varighet: | 2 År |
Studiepoeng: | 120 |
Gradsnavn: | Master i instrumentaldidaktikk |
Opptakskrav: | Bachelorgrad i musikk eller tilsvarende utdanning |
Søknadsfrist: | 15. april 2024 |
Søknadskode: | 8047 |
Beskrivelse av studiet
Kjerneelementene i studiet er generell musikkdidaktikk og instrumentaldidaktikk. Andre musikkteoretiske emner som anses som relevant vil ha en vesentlig plass i studieforløpet. Slike emner er psykologi, estetikk, veiledning, forskningsmetode og vitenskapsteori. Musikkonservatoriet vektlegger likestilling og mangfoldsperspektiver i både undervisnings- og forskningsaktivitet, og studiet vil reflektere dette i sitt faginnhold.
Masteroppgaven består av et selvstendig skriftlig arbeid på om lag 60–90 sider.
Oppbygging av studiet
10 stp. | 10 stp. | 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. sem. (høst) | MUS-3302 Instrumentaldidaktikk med praksis 1 - 40 stp. | MUS-3301 Hovedinstrument - 10 stp. | MUS-3303 Vitenskapsteori og forskningsmetode - 10 stp. | |||||||||||||||||||||||||||
2. sem. (vår) | ||||||||||||||||||||||||||||||
3. sem. (høst) | MUS-3903 Masteroppgave i instrumentaldidaktikk - 45 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
4. sem. (vår) |
Hva lærer du?
Etter bestått studieprogram har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Kan analysere og drøfte egne pedagogiske og didaktiske intensjoner med utgangspunkt i relevant teori, fagtradisjon og forskning
- Kan realisere og formidle egne pedagogiske intensjoner med en tydelig profil
- Kan vise selvstendighet og evne til fornyelse i møte med ulike pedagogiske situasjoner
- Har kunnskap om didaktiske og musikalske perspektiv på undervisning, og kan gjennomføre selvstendig pedagogisk utviklingsarbeid
Ferdigheter
- Kan ta en ledende rolle i den faglige utviklingen av undervisningsfaget
- Kan utvikle egen undervisningspraksis basert på eksisterende teorier og metoder fra forsknings- og praksisfeltet
- Kan analysere og forholde seg kritisk til materiale fra pedagogiske utviklingsarbeid og forskning og bruke dette i sitt arbeid
- Kan gjennomføre et selvstendig forsknings- eller pedagogisk utviklingsarbeid i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Kompetanse
- Har en kritisk, selvstendig og reflektert holdning til egen faglig virksomhet og være en nytenkende og kreativ pedagog
- Kan jobbe selvstendig og kritisk som instrumentalpedagog i alt fra kulturskole til videregående skole og høyere utdanning
- Kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere ulike faglige oppgaver og prosjekter innenfor det musikkpedagogiske yrkesfeltet
- Kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske instrumentaldidaktiske uttrykksformer
- Kan problematisere etablerte sannheter og har en selvstendig og kritisk holdning til undervisning og læring generelt, og spesielt innen instrumentalundervisning.
- Har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger og kan arbeide i tråd med gjeldende yrkesetiske normer
Undervisning og eksamen
Studiet er samlingsbasert med 8 samlinger a 3 dager begge studieår. I andre studieår vil undervisningsorganiseringen variere avhengig av hvilke valgemner som tilbys og den enkelte students progresjon i arbeidet med masteroppgaven.
Undervisningen i estetikk og vitenskapsteori gir grunnlag for arbeid med masteroppgaven. Undervisningen i musikkdidaktikk bygger på studentens undervisningsferdigheter på hovedinstrumentet. Hovedinstrumentundervisningen vil foregå som en-til-en-undervisning med hovedinstrumentlærer. Sentralt i musikkdidaktikkemnene er sammenhengen mellom didaktisk teori og praktiske didaktiske ferdigheter.
All undervisning vil bygge på studentaktiv læring og læringsfremmende vurderingsformer.
Eksamen og vurdering er beskrevet i de enkelte emneplaner. Alle emner må være bestått før kandidaten kan gjennomføre avsluttende masteroppgave.
Masteroppgaven består av en skriftlig oppgave og prøveforelesning med påfølgende samtale hvor studenten forsvarer oppgaven. Oppgaven gjennomføres individuelt som et selvstendig forskningsarbeid under veiledning.