Studietilbudet 2013
•••
27
PEDAGOGIKK
BACHELOR:
3-årig,180 studiepoeng, (sp)
OPPTAKSKRAV:
Generell
­studie­kompetanse eller realkompetanse
SØKNAD:
Sendes Samordna opptak
SØKNADSFRIST:
15. april
BESKRIVELSE AV STUDIET
Studieretninger:
• Pedagogikk
• Spesialpedagogikk
Pedagogikk
tar for seg spørsmål som: Hva
vil det si å undervise og hva er læring? Hva
er oppdragelse og danning? Hvordan virker
elevenes forutsetninger inn på pedagogisk
virksomhet? Pedagogikk handler om
hvordan psykologiske, kulturelle, sosiale og
materielle faktorer påvirker undervisning
og læring i barnehage, skole, fritidsklubb og
arbeidslivet for øvrig.
Spesialpedagogikk
er den delen av
pedagogikken som omhandler spesielle
utfordringer innenfor opplæring og
oppdragelse.
Studiet består av en obligatorisk del på ­
120 sp og en valgfri del på 60 sp og
kvalifiserer for opptak til henholdsvis master
i pedagogikk og master i spesialpedagogikk.
Felles emner på begge studie­retningene:
• Eksamen philosophicum
• Examen facultatum
• Samfunnsvitenskapelig metode
• Innføring i pedagogikk
• Barns og unges utvikling
Pedagogikk:
• Pedagogisk refleksjon og praksis
• Utdanning og oppdragelse i historisk
perspektiv
• Kulturpedagogikk
• Pedagogiske grunnlagsproblemer
• Tematisk fordypning
• Prosjektoppgave
Spesialpedagogikk:
• Tilpasset og inkluderende opplæring
• Normalitet, avvik og funksjonshemning
• Lærevansker i individ- og system­
perspektiv
• Pedagogisk og spesialpedagogisk
veiledning
• Bacheloroppgave i spesialpedagogikk
JOBBMULIGHETER
Studiet kvalifiserer for jobber innen
utdanningsadministrasjon, tilrettelegging av
læringsmiljø, rådgivning, konsulentvirksom-
het, utredningsoppgaver og liknende.
PEDAGOGIKK
MASTER:
2-årig,120 studiepoeng (sp)
OPPTAKSKRAV:
Bachelor med min.
80 sp pedagogikk eller tilsvarende,
med min. 30 sp på 2000-nivå. Allmenn­
lærer- ­eller førskolelærerutdanning av
min. 3 års varighet. Bachelor eller tilsva-
rende og 1-årig praktisk-pedagogisk
utdanning. I opptaksgrunnlaget må
det inngå 10 sp i samfunnsvitenskape-
lig metode tilsvarende SVF-1050. Det
kreves min. gjenn­omsnittskarakteren
C i fordypningsemnene. For allmenn­
lærere og førskolelærere som ikke
har10 sp metode i sin grad, se info på
uit.no
SØKNAD:
Lokalt opptak
SØKNADSFRIST:
15. april
BESKRIVELSE AV STUDIET
Studiet gir mulighet til faglig fordypning og
egen forsking i masteroppgaven. Gjennom
valg av tema for oppgaven vil den enkelte
student påvirke yrkesretningen av sitt
masterstudium. Studenten må gjennomføre
obligatoriske emner i kvantitativ og
kvalitativ forskningsmetode, samt 10 sp som
omfatter generell samfunnsteori, teorier om
kunnskapsoverføring og læringsteori og
10 sp vitenskapsteori. I tillegg må studenten
gjennomføre to emner som gir valgfri
fordypning i pedagogisk veiledning,
kulturpedagogikk, flerkulturell pedagogikk,
voksnes læring, ungdomsforskning og/eller
freds-/voldsproblematikk, som blant annet
omfatter mobbing i skolen. Siste studieår
skrives masteroppgaven.
Emner:
• Samfunn, kultur og menneske i
pedagogisk perspektiv 10 sp
• Kvalitative metoder i
pedagogisk forskning 10 sp
• Kvantitativ metode 10 sp
• Valgfrie emner 20 sp
• Vitenskapsteori 10 sp
• Masteroppgave 60 sp
JOBBMULIGHETER
Studiet kvalifiserer for jobber i utdannings-
sektoren som rådgiver/veileder, lærer­
utdanner, administrativ og tilrettelegging for
kompetanseutviklinger.
Foto: Torbein K. Gamst
uit.no
1...,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26 28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,...68