| Skriv ut | Lukk vindu |
Kunsthistorie - årsstudium
Fakta
| Varighet: | 1 År |
| Studiepoeng: | 60 |
| Gradsnavn: | Ingen |
| Opptakskrav: | |
| Søknadsfrist: | 15. april 1. mars for søkere med realkompetanse
|
| Søknadskode: | 272 |
Beskrivelse av studiet
Oppbygging av studiet
| 10 stp. | 10 stp. | 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. sem. (høst) | KVI-1002 Praktisk kunsthistorie - 20 stp. | KVI-1001 Kunsten å se: introduksjon til kunsthistorie - 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
| 2. sem. (vår) | KVI-1015 Teori og metode - 10 stp. | KVI-1018 Eldre kunst og arkitektur - 10 stp. | KVI-1019 Nyere kunst og arkitektur - 10 stp. | |||||||||||||||||||||||||||
Hva lærer du?
Etter bestått årsstudium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten har
- basiskunnskap om og forståelse av det man i vid mening omtaler som kunst, kunsthåndverk og arkitektur
- grunnleggende kunnskaper om kunstens historie fra antikken til i dag, med vekt på den europeiske kunsten
- kunnskaper om fagets sentrale begreper og metoder/framgangsmåter
Ferdigheter
Kandidaten kan
- beskrive og analysere kunstverk, bygninger og andre kunstneriske gjenstander, prosjekter eller handlinger på en selvstendig måte, skriftlig og muntlig
Generell kompetanse:
Kandidaten har
- evne til å bruke fagets sentrale terminologi i egne refleksjoner, så vel skriftlig som muntlig
- evne til å plassere kunstverk i forhold til spørsmål om kontekst og historisk tid eller epoke
- grunnleggende evne til å redegjøre for sentrale teoretiske og metodiske alternativer i kunsthistorisk forskning og formidling
Undervisning og eksamen
Undervisningen består av forelesning, seminar og feltarbeid. Noen emner har pensum som krever selvstudium.
De fleste emner har obligatoriske arbeidskrav, som må være avlagt og godkjent før endelig eksamen i emnet kan leveres. Eksamensform og arbeidskrav er nærmere beskrevet i de enkelte emnebeskrivelser.
Eksamensformen varierer mellom skoleeksamen, hjemmeeksamen og mappevurdering. De ulike eksamensformer er nærmere beskrevet i de enkelte emnebeskrivelser.
For vurdering av eksamen benyttes en karakterskala med fem trinn fra A-E for bestått eksamen, og F for ikke bestått. Mulighetene for kontinuasjonseksamen blir beskrevet i de enkelte emnebeskrivelser.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningspråket er norsk. Deler av pensumlitteraturen er på engelsk.
Eksamensbesvarelser leveres på norsk, et annet skandinavisk språk eller på engelsk.