«
hysterical paroxysm» kunne beskrives
som en slags kvinnelig orgasme, uten at
den ideen ble spesielt populær.
Hysteri var uansett en enorm epidemi.
Tidligere nevnte Sydenham estimerte
at hysteri var den mest vanlige lidelsen
etter den like vage sykdommen «feber».
Det var i den seksuelt undertrykkende
victoriatiden at hysteri nådde sitt høyde-
punkt. Legene hadde nesten ikke tid til
annet enn bekkenmassasje, og det gikk
hardt utover håndledd og fingre. Gleden
var dermed stor da de første mekaniske
vibratorene kom på markedet på slutten
av 1800-tallet. Behandlingen som tidli-
gere kunne ha tatt opp til en time, var nå
ofte unnagjort på fem til ti minutter. Det
gikk heller ikke lang tid før vibratorene
gjorde sitt inntog i de private hjem, for
ren medisinsk behandling selvsagt.
Omtrent samtidig kom Freud på banen
og hysteri gikk fra å være en fysisk
sykdom til å bli en psykisk lidelse, ofte
et resultat av undertrykkede traumer fra
barndommen. Fortsatt kun hos kvin-
ner vel og merke. Menn med samme
symptomer, for eksempel etter opp-
levelser i første verdenskrig, skulle slippe
nedverdigelsen av å lide av en kvinnfolk-
sykdom, så de fikk sine egne sykdoms-
betegnelser.
Overnaturlig opprinnelse
I størstedelen av hysteriets historie har
den blitt sett på som en naturlig sykdom.
Men mellom cirka 1400 og 1750 ble de
vage symptomene sett på som håndfaste
bevis på noe langt mer farlig, nemlig at
en heks hadde vært på ferde.
Mens både rettsvesenet og kirken i mid-
delalderen stort sett hadde avfeid rykter
om forbannelser og trollkvinner som
overtro og ubegrunnede rykter, ble det
i tiden rundt reformasjonen plutselig
blodig alvor.
Etter en krangel med ei nabokone i 1602,
opplevde London-jenta Mary Glover
kvelningsfornemmelser som var så ille at
hun hverken klarte å spise eller drikke.
Hun fikk spektakulære krampeanfall og
midlertidig tap av syn og taleevne.
Ingen leger kunne hjelpe, og familien
visste ikke sine arme råd. De fleste på
denne tiden var overbeviste om at for-
bannelser kunne drepe, og saken skapte
stor ståhei i Storbritannias hovedstad.
Nabokona, Elizabeth Jackson ble arrest
ert for hekseri, og på tross av at den
respekterte legen Edward Jorden vitnet
for forsvaret og proklamerte at den
unge jenta kun led av ganske alminne-
lig hysteri, ble Jackson dømt til lovens
strengeste straff. Heldigvis for henne var
det kun ett års fengsel på denne tiden,
og takket være mektige støttespillere
slapp hun ut lenge før tiden. Mary selv
ble mirakuløst kurert en stund etter
av en gruppe puritanske geistlige, som
foreskrev intens bønn og faste.
Puritanerne stod også i sentrum for den
kanskje mest kjente hekseprosessen som
baserte seg på ungjenters merkelige opp-
førsel, nemlig hekseprosessene i Salem,
Massachusetts. 14 kvinner, fem menn og
to hunder ble hengt som hekser, mens
én mann ble klemt i hjel av store steiner
under et forsøk på å få ham til å tilstå.
Farlig sladder
Massehysteri har vært foreslått som for-
klaring på hva som egentlig hendte da to
unge jenter i puritanerlandsbyen utenfor
Boston, plutselig opplevde krampeanfall,
ukontrollerte kroppsbevegelser, besvim
else, oppkast og utrop. Legene kunne
ikke hjelpe og måtte konkludere med at
her var det trollskap på ferde. Jentene
kunne fortelle at de følte seg bitt og stuk-
ket av usynlige nåler, et sikkert tegn på at
Satan var kommet til bygda.
–
Ved hjelp av drømmer og syner
kunne jentene også peke ut hvem som
var djevelens håndlangere blant byg-
das beboere, og panikken ble dermed
et faktum, forklarer Rune Blix Hagen,
historiker ved UiT og ekspert på hekse-
prosessene.
En rekke ungjenter utviklet de samme
symptomene, og rettsakene ble spekta
kulære seanser med krampeanfall og hal-
lusinasjoner.
–
Hysterisymptomer har ikke hatt noen
fremtredende plass i de norske hekse
prosessene. Derimot har vi mange
eksempler på den andre typen hysteri,
nemlig sosial panikk, forteller Hagen.
En blanding av tortur og angiveri som
veien til frelse, gjorde at hele samfunnet
snart ble utsatt for farlig mistanke.
–
Vi har eksempler på at helt ordinære
nabofeider om snømåking eller baksnak-
king utvikler seg til massehenrettelser. I
slike kontekster blir vanlig «kvinnfolk-
snakk» og rykter livsfarlige, og alle kan
bli mistenkte.
På denne tiden var det ganske konkrete
retningslinjer for hvem som kunne være
14
•••
Labyrint 3/12
–
Universitetet i Tromsø
VIBRATORREKLAMER: Fram til 1920-tallet kunne man
finne reklamer for hjemmevibratorer i de mange respekta-
ble magasiner. Da det etter hvert ble kjent blant folk flest
at vibratorene også kunne brukes som sexleketøy, forsvant
disse reklamene. Kilde: Sears-katalogen