hekser. Blant annet antok man at det
kun var kvinner som var svake nok til å
falle for djevelens tilnærmelser.
–
Men under disse sosiale panikkene, der
alle var livredde for hverandre, ble dette
stereotype heksebildet brutt ned. Både
menn og barn risikerte å bli beskyldt og
brent på bålet, sier Hagen.
–
Det er allikevel viktig å påpeke at det
hele tiden fantes skeptikere, selv under
de mest voldsomme hekseprosessene.
Innflytelsesrike skeptikere har nok red-
det talløse menneskeliv, sier han.
Overlevelsesstrategi
Hysteri som diagnose måtte til slutt også
vike for skeptikerne. Den overlevde som
egen sykdom fram til 1950-tallet, da den
i de fleste vestlige land ble degradert til
symptom.
Hysteri i form av sosial panikk derimot,
er nok noe vi aldri helt blir kvitt.
–
For mennesket som art har det lenge
gitt bedre overlevelsesmuligheter om
man tilhører en gruppe. Samtidig er vi
ikke spesielt kjappe til å oppdage sam-
menhenger mellom årsak og virkning.
Dermed blir det en helt automatisk over-
levelsesstrategi å oppføre seg som resten
av gruppen i en ny og eventuelt skrem-
mende situasjon. Dette foregår også i vår
tid, for eksempel når nye sykdommer
bryter ut, forklarer sosialpsykolog Jasia
Pietrzak, gjesteforeleser ved UiT.
–
Når ting forandrer seg, har mennesker
et behov for å forstå og forklare verden.
Mangler den forklaringen, så er rykter
og overtro med på å redusere frykten for
det ukjente. En verdensforståelse, uan-
sett om det er bygget på fakta eller ikke,
er med på å innføre orden i kaoset.
Pietrzak forklarer at menneskers auto-
matiske og instinktive reaksjon til en ny
opplevelse, er å gjøre som de rundt deg
gjør, enten du er på din første Bieber-
konsert eller om Satan har kommet på
besøk til landsbyen din.
–
Denne instinktive panikken utløses
helt uten at bevisste prosesser involveres
i beslutningen. Den delen av hjernen
som har med beslutninger å gjøre, er
ikke aktiv i disse situasjonene, forklarer
hun.
–
Slik har man overlevd siden tidenes
morgen. Står du plutselig ansikt til ansikt
med et stort rovdyr, er det ikke de som
grundig vurderer faren før man foretar
seg noe som overlever. Det er de som
flykter sammen med de andre.
KILDER:
May Andrine Gran et al, Fabian Stang on Bieber-
kaoset:
«
Sånn gjør vi det ikke i Oslo»
.
Aftenposten,
31.05.12
Rune Blix Hagen,
Heksejakten i Salem 1692
:
http://
ansatte.uit.no/rha003/salem.html
Michael MacDonald,
Witchcraft and hysteria in
Elizabethan London
(1991)
Rachel P. Maines,
The technology of orgasm
(1999)
Niel Micklem,
The Nature of hysteria
(1996)
Universitetet i Tromsø –
Labyrint 3/12
•••
15
Aktuelt: Hysteri
HEKSENE I SALEM: Rettsakene i Salem var ofte spektakulære skuer, der ungjentene tilsynelatende ble plaget av heksene rett foran øynene på retten.
Illustrasjon: William A. Crafts, Wikimedia Commons.