Førstelektor Gunn-Tove Minde har skrevet et bokkapittel om sjøsamene og deres situasjon i grunnskolen. Kapittelet er i boka "Samiske stemmer i barnehagen".
Dette bokkapitlet handler om sjøsamene, og hvordan skolesituasjonen er for sjøsamiske elever i grunnskolen. Sjøsamene er et begrep om folk som har levd ved kysten for 10 000 år siden og som tradisjonelt har livnært seg med fiske, fangst, jordbruk og/eller kombinasjonsnæring. I en videre forstand betegnes «sjøsame» som de samene som er fastboende på kysten, og som nedstammer fra reindrifta og fiskarbonde-befolkningen. Etterkommerne til den sjøsamiske befolkningen har opplevd en hverdag der assimileringspolitikken, både kulturelt, sikkerhetspolitisk og rasistisk, skapte trange rammer for etnisk utfoldelse og mobilisering. Som følge av Alta-kampen skjedde det en kulturell og etnisk oppblomstring i de sjøsamiske områdene. Virkningen fra en fornorskningspolitikk som pågikk over en hundreårs periode i sjøsamiske lokalsamfunn, gikk likevel hardt utover det samiske språket, identiteten og kulturen
Bokkapittelet viser at barn som bor i de sjøsamiske områdene langs kysten, ikke alltid får samisk undervisning i skolen selv om de etter loven har rett til det.
Bokkapittelet bygger på historiske kilder, folketellingsdata, samt samfunnsvitenskapelige litteratur. Bokkapitlet er publisert i Fønnebø, Johnsen-Swart & Jernberg (red): Samiske stemmer i barnehagen. Cappelen Damm. 2023.
Lenke til nyhet