| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2026
HSO-3302 Samhandling i helsefaglige praksiser - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studenter som har studierett ved M-HELUTV master i helsefaglig utviklingsarbeid.
Emnet kan tas som enkeltemne
Studiepoengreduksjon
Innhold
I emnet drøftes helsefagenes tradisjon og egenart i en helsetjeneste i endring. Endringer stiller nye krav til kompetanse og faglighet, og emnet tematiserer flerfaglighet, tverrfaglighet og samhandling i lys av globale trender og nasjonale og lokale forhold.
I emnet drøftes sentrale fenomener i helsefaglige praksiser som for eksempel brukermedvirkning, pasientforløp, teknologi og personsentrerte tjenester. Sentrale fenomener belyses ved hjelp av ulike teoretiske perspektiver.
Opptakskrav
For opptak til enkeltemner tilhørende M-HELUTV Master i helsefaglig utviklingsarbeid gjelder følgende opptakskrav:
- bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i helsefag, for eksempel ergoterapi, fysioterapi, radiografi, sykepleie, vernepleie, tannpleie, paramedisin, bioingeniørfag og psykologi
eller
- bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i sosialt arbeid, barnevern eller pedagogikk
- minimum ett års relevant yrkeserfaring i fulltid eller tilsvarende fra helse- eller sosialtjeneste
- Yrkeserfaring dokumenteres med attest fra arbeidsgiver. Attesten skal inneholde stillingstittel, stillingsprosent, samt start- og eventuell sluttdato.
Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå.
Mer informasjon om opptak til enkeltemner på masternivå ved UiT: https://uit.no/utdanning/opptaksinfo#innhold_711493
Hva lærer du
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om helsefagenes egenart og funksjon og samhandling i helsetjenester i endring
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver på fenomener som for eksempel brukermedvirkning, pasientforløp, teknologi og personsentrerte tjenester
- kan grundig gjøre rede for profesjonsteoretiske strømninger og har forståelse for hvordan disse får betydning for tverrfaglig arbeid
Ferdighet
Studenten
- kan bruke ulike perspektiver i analyser av samhandling i helsefaglige praksiser og utviklingsarbeid
- drøfte hvordan utvikling i helsetjenestene får betydning for fagenes egenart, funksjon og samhandling
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende og forholde seg kritisk til sentrale begreper som er introdusert i emnet
- kan drøfte helsefaglige problemstillinger på en selvstendig måte
- kan formidle mulig tema for egen mastergradsoppgave og knytter dette til sentrale teoretiske perspektiver
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Undervisning
Emnet består av forberedende selvstudier og en to ukers samling. Undervisningen vil være en kombinasjon av forelesninger, seminarer og diskusjoner i plenum og i mindre grupper.
Pensum er på ca. 600 sider.
Samlet arbeidsmengde er beregnet til 250-300 timer.