Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2026

HSO-3102 Geriatrisk sykdom og legemiddelbruk - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter ved M-AHELSARB Master i aldring og geriatrisk helsearbeid.

Emnet kan tas som enkeltemne.


Studiepoengreduksjon

HEL-3072 Sykdommer og legemiddelbruk i alderdommen 10 stp

Innhold

I emnet utdypes de vanligste somatiske sykdommer hos eldre personer.

Skrøpelighet, kompleksitet i sykdomsbilde og sykdommers konsekvenser for dagliglivet tydeliggjøres spesielt. Systematisk observasjon, kartlegging, diagnostisering og behandling av geriatriske pasienter vektlegges.

Polyfarmasi, samstemming og vurdering av medikamenter drøftes spesielt.

Faglige og etiske problemstillinger i krysningspunktet mellom alderdom, sykdom, behandling og prioriteringer tematiseres på individ-, tjeneste- og samfunnsnivå.

I emnet tematiseres geriatriske pasienters behov, ressurser, autonomi og integritet og medvirkning i beslutningsprosesser. Betydningen av tverrfaglig samarbeid, samt samarbeid med pasient og pårørende tematiseres. Pasientforløp, pasientsikkerhet og faglig ansvar for pasientoppfølging tematiseres.

Gjennom emnet videreutvikles akademiske arbeidsformer.


Opptakskrav

For opptak til enkeltemner tilhørende M-AHELSARB Master i aldring og geriatrisk helsearbeid er det krav om:

Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå.

Mer informasjon om opptak til enkeltemner på masternivå ved UiT: https://uit.no/utdanning/opptaksinfo#innhold_711493


Hva lærer du

Kunnskap

Studenten har

Ferdighet

Studenten kan

Generell kompetanse

Studenten kan


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

Emnet består av en samling over to ukers varighet og påfølgende selvstudier frem til eksamen. Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, veiledningsgruppe med veileder, gruppearbeid med og uten veileder, seminar, plenumsdiskusjoner, selvstudium og evaluering.