| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2026
ARK-2015 Kulturminnevern - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Yrkesrelevant fordypningsemne i arkeologi.
Emnet inngår i emnepakken Kulturarv, museum og samtid (30 stp. vår).
Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet gir en innføring i kulturminnevern og kulturminneforvaltning i Norge fra et nordlig perspektiv. Her blir du kjent med historisk utvikling, relevante lover og dagens praksis.
Samisk kulturminnevern og -forvaltning har en sentral plass i emnet. I tillegg settes det søkelys på minoriteter i kulturminnevern og -forvaltning, slik som det kvenske/norsk-finske. Videre blir det også tatt et blikk på kulturminner som reiser unike problemstillinger for dagens forvaltning.
Gjennom bruk av konkrete caser vil studentene bli kjent med noen aktuelle debatter. Det legges vekt på at emnet skal gi et samfunnsrelevant og dagsaktuelt innblikk i både forståelsen og forvaltningen av kulturminner og -arv.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode: 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag).
Hva lærer du
Etter bestått eksamen skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap og forståelse
Studenten skal ha:
- Innføring i kulturminnevern og forvaltning. Dette innebefatter kulturminnevernets historiske forutsetning, lovverk og forvaltningens oppbygging
- Kunnskap om ulike forvaltningsmessige utfordringer knyttet til ulike kulturminner. Eksempler på dette er norske, samiske, kvenske/norsk-finske og nyere tids kulturminner
- Emnet introduserer studentene til noen av de aktuelle debattene som preger dagens kulturminnevern gjennom presentasjon av og arbeid med caser
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- Gjøre selvstendige vurderinger av ulike elementer som spiller inn på forvaltning og vern av kulturminner i praksis
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen består av inntil 10 dobbelttimer med forelesninger og seminarer.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.