Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2025

VID-6111 Kunst og håndverk for lærere 1-7 eller 5-10 - Visuell kommunikasjon og kulturforståelse - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet brukes i videreutdanningav lærere, og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Innholdet i emnet knyttes nært opp til kjerneelementene visuell kommunikasjon og kulturforståelse i grunnskolens læreplan for kunst og håndverk (LK20).

Kjerneelementene vil være utgangspunkt både for arbeid med læreplanens tverrfaglige temaer, de grunnleggende ferdighetene, fagteori, fagdidaktikk og for de praktiske oppgavene.

Hovedvekten i studiet er studentenes eget skapende og utforskende arbeid knyttet til ulike temaer, teknikker, materialer, redskaper og visuelle virkemidler. Egne erfaringer og ferdigheter er en absolutt forutsetning for å kunne tilrettelegge og tilpasse undervisning på ulike nivå i grunnskolen.

De praktiske oppgavene vil i hovedsak forutsette arbeid i verksteder for tegning/maling og tekstil.

Fagdidaktikk og teori knyttet til grunnskolens læreplan, innhold og arbeidsmåter inngår i studiet.


Opptakskrav

Søknadsfristen er 1. mars hos Utdanningsdirektoratet (for stipend- og vikarordning). Søknad må også registreres på EVU-web ved UiT. Frist 15. april.

Emnet tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.

Materialer og redskapsutgifter må påberegnes og dekkes av deltaker eller skoleeier.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har kunnskaper om:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

I undervisningen benyttes det ulike og varierte undervisnings og arbeidsformer som vil omfatte:

I kunst og håndverk har individuelt skapende arbeid i ulike teknikker og materialer en stor plass. Utvikling av praktiske ferdigheter og estetisk bevissthet er avhengig av å gjøre egne erfaringer.

Studiet forutsetter en stor grad av selvstendig praktisk arbeid mellom samlingene med tilgang til ulike relevante maskiner, verktøy og utstyr innenfor materialet tekstil og todimensjonal form.

Opplegget vil bli tilpasset studentenes behov og hvilket trinn de arbeider på i skolen. Ved oppstart vil det være mulig å velge tilholdssted 1.- 7 eller 5.- 10. Både pensum, tema og undervisnings- og praksisoppgaver vil bli knyttet til dette aktuelle valget.