Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2025

VID-6076 Norsk 1. til 4. trinn - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet brukes i videreutdanningav lærere, og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet fokuserer på språklige, litterære og fagdidaktiske spørsmål med særlig vekt på opplæring i lesing og skriving for elever på 1. til 4. trinn. Videre skal studentene lese et utvalg barnelitteratur i ulike sjangrer med sikte på å skape interesse og motivasjon for lesing.

Studentene vil få kunnskap om norsk grammatikk som system og som redskap for å analysere, vurdere og gi respons på elevtekster og tekster fra medstudenter. Studenten vil også få kunnskap om språklig og kulturelt mangfold i Norge, med vekt på nordnorske og samiske forhold. Emnet legger også vekt på at studentene skal utvikle sine egne språkferdigheter og sin egen tekstkompetanse og vurderingspraksis.


Opptakskrav

Søknadsfristen er 1. mars hos Utdanningsdirektoratet (for stipend- og vikarordning). Søknad må også registreres på EVU-web ved UiT. Frist 15. april.

Emnet tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

Ferdigheter

Studenten:

Kompetanse

Studenten


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk. Eksamen skrives på nynorsk.

Undervisning

Studiet er samlingsbasert med tre samlinger á tre dager. Mellom samlingene vil det bli lagt til rette for nettbasert samarbeid og veiledning.

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Det blir lagt vekt på studentaktive undervisningsformer, og studentenes yrkespraksis skal brukes som en del av refleksjonsgrunnlaget i emnet. De skal blant annet prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse og presentere og reflektere over erfaringer sammen med medstudenter.

Det blir lagt vekt på at studentene får utviklet sine egne ferdigheter i lesing og skriving gjennom arbeidsmåter som lesekonferanser og prosesskriving, og gjennom vurdering av eget og andres arbeid.

Studentene skal ha veiledet praksis, og veiledningen vil i hovedsak bli gjennomført av faglærer på emnet og foregå digitalt på og mellom samlingene. Studentene skal planlegge og gjennomføre undervisning og reflektere over denne sammen med medstudenter og faglærer. Veiledningen vil særlig knyttes til planlegging og utvikling av to undervisningsopplegg i egen skoleklasse og til evaluering av disse. Arbeidskravene på emnet er direkte knyttet til praksisgjennomføringen.