| Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2025
HSO-3401 Perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studenter som har studierett ved M-PHELSARB master i psykisk helsearbeid.
Emnet kan tas som enkeltemne
Innhold
Opptakskrav
For opptak til enkeltemner tilhørende M-PHELSARB master i psykisk helsearbeid gjelder følgende opptakskrav:
- Bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i helse- eller sosialfag, for eksempel sykepleie, ergoterapi, fysioterapi, vernepleie, sosialt arbeid, barnevern, paramedisin eller tannpleie
- Minimum ett års relevant yrkeserfaring fra arbeid i helse- eller sosialtjeneste. Yrkeserfaring dokumenteres med attest fra arbeidsgiver. Attesten skal inneholde stillingstittel, stillingsprosent, samt start- og ev. sluttdato
Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå.
Mer informasjon om opptak til enkeltemner på masternivå ved UiT: https://uit.no/utdanning/opptaksinfo#innhold_711493
Hva lærer du
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, og problemer knyttet til dette, kan forstås ut ifra ulike perspektiver
- inngående kunnskap fra ulike perspektiv om forhold på individ-, gruppe- og samfunnsnivå som kan fremme helse, gode hverdagsliv og sosial deltakelse i for eksempel skole og arbeidsliv
- inngående kunnskap om hvordan kjønn, alder, sosiokulturell kontekst og levekår, som økonomi, arbeid, boforhold og sosial deltakelse påvirker psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet
- avansert kunnskap om samspillet mellom psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, og sammenhenger med fysisk helse og livsbelastninger som kriser og traumer
- avansert kunnskap om vurdering av helsetilstand og tilstandsendringer, og har kunnskap om tegn på somatiske lidelser og behov for undersøkelser for somatiske sykdommer og følgetilstander
- inngående kunnskap om pårørende og etterlatte, herunder barn som pårørende og etterlatte sine behov og rettigheter, og relevante helse-, omsorg og velferdstilbud
- kunnskap om helseteknologi som kan forbedre tjenestetilbud innen psykisk helsearbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og forholde seg kritisk til ulike perspektiver på, og problemer knyttet til, psykiske helse, rusmiddelbruk og avhengighet, og kan anvende kunnskapen i praksis
- analysere hvordan kjønn, alder og sosiokulturell kontekst, inkludert minoritetskulturer påvirker psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, og kan anvende kunnskapen for å møte ulike hjelpebehov
- analysere samspillet mellom psykisk helse og rusmiddelbruk og levekår, som økonomi, arbeid, boforhold og sosial deltakelse og anvende dette i praksis
- analysere samspillet mellom psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, fysisk helse og livsbelastninger, inkludert kriser og traumer for å utføre avansert psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
- arbeide på individ-, gruppe- og samfunnsnivå for å fremme helse, gode hverdagsliv med aktivitet og sosial deltakelse i for eksempel skole og arbeidsliv for dem det gjelder, deres familie og nettverk
- anvende, analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapsbaserte arbeidsmåter på individ-, gruppe- og systemnivå i forebygging, behandling og oppfølging
- anvende arbeidsformer, dialog og samarbeid som kan bidra til at pasienter/brukere og deres nettverk mobiliserer ressurser som fremmer helse, gode hverdagsliv og sosial deltagelse
- ivareta pårørende og etterlattes rettigheter og behov, inkludert barn som pårørende, gjennom informasjon, psykososial støtte og bidra til helhetlig oppfølging
- anvende relevante tilnærminger og metoder, herunder relevant helseteknologi, til opplæring og støtte for pasient/bruker og pårørende
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende kunnskaper og ferdigheter om ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver
- kommunisere om ulike perspektiver og forståelser knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet med dem det gjelder, deres familie og nettverk, samarbeidspartnere og allmenheten
- anvende kunnskap og ferdigheter innen etikk, lovverk og organisering for å sikre likeverdige helse- og velferdstjenester
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.