Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2025

HSO-3101 Perspektiver på aldring - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter ved M-AHELSARB Master i aldring og geriatrisk helsearbeid.

Emnet kan tas som enkeltemne.


Studiepoengreduksjon

HEL-3071 Perspektiver på aldring 10 stp

Innhold

I emnet utdypes ulike perspektiv på aldring og alderdom, livsvilkår og helsefremming, på makro-, meso- og mikronivå. Kunnskap om hvordan aldring og alderdom påvirkes av individuelle, strukturelle, sosiale, materielle og kulturelle forhold vektlegges.

Aldringsprosesser, sansesvikt, ernæring, søvn/hvile, oral helse og aktivitet, og hvordan slike forhold påvirker hverdagsliv drøftes, og ulike mestringsstrategier tematiseres. Helsefremmende arbeid blir vektlagt. Mangfolds- og medborgerskapsperspektiver blir tematisert.

Faglige og etiske spørsmål knyttet til befolkningsutvikling, samfunnsstruktur og eldre menneskers rettigheter diskuteres.

Emnet gir innføring i studietekniske ferdigheter, systematiske litteratursøk, kritisk refleksjon over forskning og akademiske arbeidsformer.


Opptakskrav

For opptak til enkeltemner tilhørende M-AHELSARB Master i aldring og geriatrisk helsearbeid er det krav om:

Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå.

Mer informasjon om opptak til enkeltemner på masternivå ved UiT: https://uit.no/utdanning/opptaksinfo#innhold_711493


Hva lærer du

Kunnskap

Studenten har

Ferdighet

Studenten kan

Generell kompetanse

Studenten kan


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

Emnet består av en samling av totalt to ukers varighet og påfølgende selvstudier frem til innlevering av eksamensoppgave. Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid med og uten veileder, seminar, plenumsdiskusjoner, selvstudier og evaluering.