Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2025

REL-1032 Religion og media - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi

Emnetype

Emnet er valgfritt for studenter på bachelor og årsstudium i religionsvitenskap, og for studenter på lektorutdanning med fag 1 eller fag 2 i religionsvitenskap.

Emnet kan tas som enkeltemne.


Innhold

Hvordan henger religion og media sammen? Hvordan formes religion av de mediene den fremtrer gjennom? Religion er alltid formidlet, men på veldig ulike måter - fra innskrifter i steintavler, til bøker, aviser, læreplaner, undervisning, film, musikk, museer, utstillinger og sosiale medier. Emnet henter empiriske eksempler fra samtiden, og primært fra en nordisk kontekst, og fokuserer særlig på religion i skole, populærkultur og massemedier. Felles for disse ellers ulike mediene er at de formidler forestillinger om religion, og sammen bidrar til skiftende bilder av hva religion er, bidrar til og gjør; hvorvidt religion er positivt eller negativt, hvorvidt spesifikke religioner er farlige eller oppbyggelige, og hvordan religion henger sammen med politikk, samfunn, identitet osv.

Aktuelle tema som belyses er media, medialisering, medie-teknologier, materialitet, makt, representasjoner, klassifikasjons-systemer, sekularisering, pluralisme, religion i skole, populærkultur og nyhetsmedier.


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere nivå.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er normalt norsk. Enkelte av forelesningene kan bli gitt på andre skandinaviske språk eller engelsk.

Eksamensspråket er normalt norsk, men det kan gis anledning til å gjennomføre eksamen på andre skandinaviske språk eller engelsk.


Undervisning

Undervisningen består av ca. 20 timer forelesning/seminar, i tilknytning til pensum. Det forutsettes aktiv studentdeltagelse. Studentene oppfordres dessuten til egenaktivitet, og vil få hjelp til etablering av kollokviegrupper.