Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
BVE-3030 Mangfold og inkludering i et flerkulturelt perspektiv - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet retter seg særlig mot arbeid med barn, unge og familier og hvordan deres kulturelle bakgrunn i samvirkning med andre sosiale kategorier kan innvirke på hverdagslivet generelt, og møte med hjelpeapparatet og barnevernet spesielt.
Samiske barns og minoritetsbarns rett til eget språk, kultur, etnisitet og religion skal ivaretas i vurderingen av barnets beste og i barnevernets arbeid. Etter endt emne skal studentene kunne kritisk reflektere over ulike diskurser, perspektiver og teorier om mangfold og inkludering.
Opptakskrav
Søknadskode: 9371 enkeltemner på masternivå.
Opptakskrav: Jf. opptakskrav til master i barnevernsarbeid
Det tas forbehold om nok kvalifiserte søkere for oppstart av emnet.
Hva lærer du
Ved bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
• avansert kunnskap om teorier og perspektiver på betydningen av mangfold, kulturelle forskjeller og sosial ulikhet for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
• avansert kunnskap om hvordan kulturell identitet og sosial tilhørighet kan innvirke på barn, ungdommer og familiers hverdagsliv.
• avansert kunnskap om hvordan flerkulturelle barn, unge og familier opplever møter med hjelpeapparatet.
• avansert kunnskap om hvordan ulike perspektiver på barn og barns utvikling kan ha betydning for barn, unge og familiers mulighet for medvirkning og deltakelse.
• inngående kunnskap om tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid i arbeid med barn og familier.
• avansert kunnskap om tilnærminger for barnevernfaglige vurderinger
Ferdigheter
Studenten kan:
• reflektere over og kritisk analysere hvordan egen kulturelle og sosiale bakgrunn påvirker profesjonsutøvelse i et mangfoldig samfunn.
• analysere, anvende og reflektere over ulike teorier og perspektiver i et flerkulturelt perspektiv.
• analysere og forholde seg kritisk til begrepet ‘barnets beste’ og hvordan begrepet kan anvendes i et flerkulturelt perspektiv.
• analysere hvilken betydning kulturelle forskjeller, sosial ulikhet, samt levekår og boforhold kan ha for hjelpebehov hos barn, unge og familier.
• analysere og reflektere kritisk over begrepet barnets beste, og anvende kunnskap på måter som fremmer gode relasjoner til det beste for barnet.
• formidle og redegjøre for faglige vurderinger av barns omsorgssituasjon.
• anvende kunnskap og analytiske ferdigheter i miljøterapeutisk tilnærming til barn og unge
Generell kompetanse
Studenten
• har kunnskap om flerkulturelle perspektiver, og betydningen av disse i kunnskapsproduksjon, fagutvikling og profesjonsutøvelse.
• kan anvende flerkulturelle perspektiver i barnevernsfaglig arbeid
• kan utøve kritisk og etisk refleksjon i barnevernssarbeid generelt og over egen profesjonsutøvelse.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk.
Det kan forventes en del undervisning på engelsk
Undervisning
• forelesninger
• selvstudier
• ulike studentaktive læringsformer individuelt og i grupper
• seminarer