Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
INF-6010 Praktisk Entreprenørskap - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Dette emnet er spesielt designet for å gi studenter en unik og praktisk tilnærming til entreprenørskap gjennom direkte samarbeid med sosioøkonomiske aktører i regionen. Studentene vil bli matchet med lokale interessenter i Finnmark for å utvikle reelle løsninger på aktuelle utfordringer.
Gjennom emnet vil studentene jobbe i innovasjonsteam for å utforme og implementere strategier som adresserer spesifikke sosioøkonomiske problemstillinger i Kirkenes og Finnmark. Denne prosessen støttes av en samskapende tilnærming, hvor studentene får verdifull innsikt og erfaring i å løse reelle problemer.
Vi oppmuntrer også aktive bidrag fra lokale bedrifter og offentlige organisasjoner, som kan foreslå utfordringer de står overfor, og engasjere seg i emnet ved å tilby innsikt og mentorstøtte til studentene. Dette gir en unik mulighet for samspill og læring mellom studenter, bedrifter, og offentlige institusjoner.
Emnets struktur er nøye tilpasset for å understøtte et læringsmiljø som fremmer samarbeid på tvers av individuelle, team- og klassenivåer, samt med eksterne interessenter. Vi vektlegger erfaringbasert læring og tilpasser emneinnholdet for å støtte de spesifikke behovene til klassen. Deltakerne vil også ha en aktiv rolle i å forme emneinnholdet, gjennom diskusjoner og utvikling av løsningsforslag, og vil dra nytte av gjensidig støtte og tilbakemeldinger fra medstudenter og mentororer.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Emnet er begrenset til 50 plasser. Minimum 60% av plassene er reservert søkere fra Finnmark fylke.
For å konkurrere i kvoten må du dokumentere at du på søknadstidspunktet har bostedsadresse eller arbeidssted i en av kommunene i Finnmark. Bostedsadresse dokumenteres med bostedsattest fra skatteetaten. Arbeidssted dokumenters med attest fra arbeidsgiver.
Kvalifiserte søkere rangeres på grunnlag av loddtrekning dersom det er flere søkere enn ledige plasser.
Søknadsfrist 1. juli. Søknad om opptak registreres i EVU-web.
Hva lærer du
Studenten har kunnskap om:
- entreprenørskapteorier og deres bruk for å løse innovasjonsutfordringer.
- teorier og verktøy innen teamarbeid.
- teorier og verktøy innen prosjektledelse.
- en helhetlig forståelse av prosessen bak utviklingen av en ny virksomhet.
Studenten har ferdigheter til å:
- kritisk vurdere, evaluere og anvende ulike entreprenørskapsteorier og rammeverk i en rekke sammenhenger.
- bruke digitale teknologier for å løse sosioøkonomiske innovasjonsutfordringer.
- artikulere og argumentere for sine forretningsideer på en overbevisende måte til et variert publikum, som spenner fra medstudenter til eksperter innen relevante fagfelt.
- bruke metoder og verktøy for teamarbeid, planlegging, og prosjektledelse.
- manøvrere gjennom uklare og komplekse situasjoner, og har evnen til å omforme usikkerhet og tvetydighet til klart definerte risikoer og strategiske handlingsplaner, samt praktiske og innovative løsninger.
- forstå entreprenørskap fra en rekke ulike aspekter: forretningsplanlegging, økonomi, juridiske og andre.
Studenten har generell kompetanse for å:
- kombinere forretningskonsepter med inngående kunnskap om sosiale og økonomiske problemstillinger.
- arbeide i team for å skape teknologidrevne løsninger som svarer på sosioøkonomiske behov i bedrifter og offentlige tjenester.
- anvende entreprenørskapskunnskap for å ta etiske og effektive beslutninger for digitale løsninger, slik at virksomheten samsvarer med bredere samfunnsmål.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Nettbasert undervisning (digitalt) i kombinasjon med fysiske samlinger. Det legges opp til inntil 3 samlinger i Kirkenes på til sammen 4 samlingsdager. Det vil bli inntil 2 timer studentoppfølgning per uke. Utover det gjennomfører studentene prosjekter i grupper og møtes på nett eller fysisk der de bor.
En vil anvende en dynamisk workshop-modell som kombinerer Flipped Classroom-konseptet med erfaringsbasert læring. Emnet vil fokusere på opptil 12 nøkkeltemaer, valgt ut fra deres relevans for entreprenørskap og de spesifikke prosjektene eller utfordringene studentene jobber med. Før hver økt, vil deltakerne bli informert om øktens tema og få tilgang til tilhørende pensum og ressurser.