Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

HIS-1023 Urfolk og nasjonale minoriteter i nord. Samisk og kvensk historie etter 1750 - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi

Emnetype

Emnet er nettbasert og valgfritt i bachelorprogrammet i historie, årsstudium i historie og for studenter på lektorutdanning 8-13 med fag 2 i historie.

For lektorstudenter med studieretning historie (fag 1) må emnet tas 5. semester høst (pga. praksis år 3).

Emnet kan også tas som enkeltemne, og passer som støtteemne i kunsthistorie, medie- og dokumentasjonsvitenskap, pedagogikk, statsvitenskap, sosiologi, sosialantropologi og andre humanistiske og samfunnsvitenskapelige utdanninger.


Studiepoengreduksjon

HIS-2002 The Sami Nation. Indigenous people, ethnic minorities and the multi-cultural society 6 stp

Innhold

Emnet gir en innføring i samisk og kvensk historie etter 1750. Det primære fokuset vil være på den samiske og kvenske historien i Norge, men med blikk også til våre naboland.

Blant temaene som blir tatt opp er grensetrekking, kirke og misjon, fornorskingspolitikk- og fornorskingsprosess, etnopolitisk mobilisering og organisering, Alta-saken, minoritetspolitikk, retten til land og vann, internasjonale konvensjoner og erklæringer om urfolk og nasjonale minoriteter samt Sannhets- og forsoningskommisjonen.

Tematikken og problemstillingene som tas opp er relevant for læringsmåelene i Kunnskapsløftet om urfolk og nasjonaleminoriteter

Emnet egner seg for alle som ønsker å lære om samisk og kvensk historie, om fornorskingspolitikken og bakgrunnen for Sannhets- og forsoningskommisjonen.


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

Ferdigheter

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk.

Eksamensspråk er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å skrive oppgaver og eksamensbesvarelser på annet skandinavisk språk eller engelsk. Det må eventuelt avtales med instituttet på forhånd.


Undervisning

Emnet er nettbasert. Undervisningen er delt i seks hovedtema (bolker), som igjen har flere undertemaer. Det gis videobasert undervisning til hver bolk, normalt to til fire videoer av varierende lengde. Forelesningene er tilgjengelige gjennom UiTs nettbaserte læringsplattform Canvas.

Til hvert hovedtema blir det lagt ut øvingsoppgaver, tekster og nettlenker som er relevant for forelesninger, oppgaveskriving og fordypning. Arbeidskrav vil bli kommentert av faglærer.

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.