Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
HIF-1300 Likestilling - En innføring - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet skal gjøre studentene fortrolig med sentrale debatter og problemstillinger med fokus på likestilling og perspektiver i studier av likestilling.
Emnet tar utgangspunkt i forståelse av, og kritisk diskusjon omkring sentrale temaer sett i lys av likestillingens utvikling og likestillingsutfordringer. Hovedtyngden ligger på norske forhold, men vi retter også blikket ut av landet. Pensum består av teoretiske, empiriske og metodiske tekster fra forskning der likestilling og ulikestilling står sentralt. Emnet er tverrfaglig med tekster fra ulike samfunnsvitenskapelige og humanistiske fag.
Det legges vekt på å få frem hvordan likestilling kan studeres på ulike samfunnsområder som familie og hushold, skole og utdanning, lokalsamfunn og steder, samt lokal, nasjonal og global politikk. Undervisningen legges opp som diskusjoner og problematiseringer av dilemmaer knyttet til likestilling på de nevnte samfunnsområdene.
Emnet vil også trekke inn likestilling i praksis gjennom besøk på relevante institusjoner og bedrifter.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- sentrale spørsmål, debatter, begreper og teorier innen likestillingsforskningen
- likestillingspolitikk, likestillingsutfordringer og dilemmaer
- hva likestilling kan innebære i praksis
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for samfunnsvitenskapelige begreper og teorier knyttet til likestilling både skriftlig og muntlig
- finne fram til data og kilder for data om likestilling
- arbeide med likestillingsproblematikk i arbeidsliv og i samfunnet forøvrig
Kompetanse
Studenten kan
- reflektere faglig over sentrale begreper og teorier i likestillingsforskning
- formidle skriftlig og muntlig hva likestilling handler om
- vurdere et faglig materiale på en likestillingskritisk måte
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er norsk.
Eksamensspråk er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å skrive oppgaver og eksamensbesvarelser på annet skandinavisk språk eller engelsk. Det må eventuelt avtales på forhånd.
Undervisning
Emnet består av 10 -12 forelesninger/ seminarer, inkludert ekskursjoner eller bedriftsbesøk.
Undervisningen krever aktiv deltakelse fra studentenes side. Det legges opp til aktiv seminarvirksomhet og ekskursjoner (til offentlige institusjoner eller private bedrifter) og lærerstøtte med enkelte plenumsforelesninger.
Som del av seminarundervisningen vil det bli gitt opplæring i lesing, analysering og skriving av akademiske tekster. Dette knyttes til pensumstekstene og arbeidskravene.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjøre hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.