Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
ARK-2015 Kulturminnevern: Mellom offentlige og private strategier - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et valgfritt fordypningsemne for studenter på bachelorprogrammet i arkeologi. Emnet passer også som valgemne i humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag som historie, kunsthistorie, planlegging, statsvitenskap og medie- og dokumentasjonsvitenskap. Emnet kan tas som enkeltemne.
Emnet og store deler av pensum er på norsk, men noe pensum vil også være på engelsk.
Innhold
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Emnet forutsetter gode kunnskaper i engelsk.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag).
Hva lærer du
Etter bestått eksamen skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap og forståelse:
Studenten skal ha:
- Grunnleggende innføring i kulturminnevern og forvaltning. Dette innebefatter kulturminnevernets historiske forutsetning, lovverk og forvaltningens oppbygging
- Kunnskap om ulike forvaltningsmessige utfordringer knyttet til forskjellige typer kulturminner hovedsakelig fra norsk og samisk kontekst
- Grunnleggende innføring i noen av forvaltningens verktøyer
- En særlig forståelse av forholdet mellom offentlige og private vernestrategier
- Emnet skal også introdusere studentene til noen av de aktuelle debattene som preger dagens kulturminnevern gjennom presentasjon av og arbeid med caser
Ferdigheter:
Studenten skal kunne:
- Gjøre selvstendige vurderinger av ulike elementer som spiller inn på forvaltning og vern av kulturminner i praksis
Kompetanse
- Gjennom grunnleggende kunnskap om kulturminnevern og forvaltning som samfunnsfaktor får studenten mulighet for å tilnærme seg dette feltet fra en akademisk vinkel.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er norsk.
Eksamensspråk er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.
Undervisning
Undervisningen består av totalt 12 dobbelttimer.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.