Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2023

REL-1027 Religion, natur og klima - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi

Emnetype

Emnet er valgfritt for studenter på bachelorprogram i religionsvitenskap, teologi og for studenter på lektorutdanning med studieretning eller fag 2 i religionsvitenskap. Emnet kan tas som enkeltemne.

Innhold

Klimaendringer, reduksjon av biologisk mangfold og overutnyttelse av naturressurser er blant de største utfordringene vi står overfor i vår tid. Hvilken betydning har religion for hvordan mennesker forstår og håndterer disse utfordringene? Har religiøs tro og praksis innvirkning på hvordan mennesker oppfatter sin rolle i naturen, og hvordan de forvalter den? Hvilke ressurser trekker mennesker veksler på når de handler og tenker om natur, miljø og klima? Hvilke variasjoner finner vi innad i de ulike tradisjonene? Hvordan kan ulike typer religiøs respons på disse utfordringene studeres? Dette emnet diskuterer disse spørsmålene gjennom et kritisk blikk på religiøse praksiser, diskurser, verdensbilder, etikk, organisering, og politiske engasjement - historisk og i dagens samfunn.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere nivå


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er normalt norsk. Enkelte av forelesningene kan bli gitt på andre skandinaviske språk eller engelsk.

Eksamensspråket er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å skrive oppgaver og eksamenssvar på andre språk. Dette må eventuelt avtales med instituttet på forhånd.


Undervisning

Undervisningen består av 20 timer forelesninger/seminarer i tilknytning til pensum. Det forutsettes aktivt studentdeltagelse på forelesninger/seminar. Studentene oppfordres til egenaktivitet, for eksempel i form av etablering av kollokviegrupper.

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.