Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
SSO-3111 Vitenskapsteori - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet har som mål å undersøke ‘kunnskap’ og ‘erkjennelse’ sett i lys av begrepene velferdsendring. Emnet gir studentene en oversikt over relevant epistemologi på feltet og setter den i relasjon til anerkjent metodologi. Emnet presenterer opphav og virkningshistorie til de vitenskapsteoretiske retningene som anvendes i studiet. Her inngår forståelse av sosialt situert kunnskap, utvikling av en moderne hermeneutikk, fenomenologi, feminisme, kritisk realisme og symbolsk interaksjonisme.
I emnet gjennomgår en begreper og paradigmer som er sentrale å forstå for å kunne initiere, vurdere og utføre forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet. Viktige temaer studentene vil lære er: hva betyr kunnskap, hva er sannhet, observasjon, hypotese, induksjon, deduksjon, logikk, ideografisk- kontra nomotetisk vitenskap, falsifisering, drøfting, diskusjon, funn, empri, resultat, tolkning, analyse, fagfellevurdering og paradigmeskifter.
Opptakskrav
Opptakskravet til Master i velferdsendring er:
- Fullført bachelorgrad eller 3-årig helse- eller sosialfaglig eller pedagogisk høgskoleutdanning innenfor for eksempel vernepleie, sosionom, ergoterapi, fysioterapi, lærer eller barnevernspedagog
- Minimum to års relevant praksis
Med relevant praksis menes at søkeren har arbeidserfaring innen helse-, omsorgs- og velferdssektoren.
Hva lærer du
Etter å ha bestått emnet skal kandidaten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om fagområdets relevante vitenskapelige teorier
- har inngående forståelse av sentrale vitenskapsteoretiske kjernebegreper
- forstår konsekvensen av valg av ulike vitenskapsteoretiske perspektiv
- er bevisst ulike former for kunnskapsinnhenting og vitenskapsformidling
- er bevisst betydningen av kjønn, etnisitet, kultur og religion i vitenskapsteoretisk arbeid
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan vurdere ulike etiske perspektiv i produksjon og distribusjon av vitenskap
- er i stand til å ta kunnskapsbaserte valg forskningsmetodisk som bunner i en bevisst vitenskapsteoretisk forankring
- kan anvende vitenskapsteori for å forstå marginaliseringsprosesser
- kan retorisk lage argumentasjon som er vitenskapsteoretisk begrunnet knyttet til eget FoU-arbeid
- kan skrive om vitenskapsteori og knytte sentrale epistemologiske debatter til utvikling av velferdssamfunnet
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan på bakgrunn av inngående forståelse av vitenskapsteori selvstendig planlegge og begrunne et relevant FoU-prosjekt innen fagfelt der velferdsendring står i fokus.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Dialog og filosofisk samtale, forelesning, workshops, rollespill og perspektivbytter, prosessorientert skriving.
Forventet undervisningsomfang er på ca. 20 timer. Anbefalt tid til selvstudium er på ca.120 timer.
Emnet vil undervises i annethvert år. Det gis ikke mulighet for å avlegge eksamen i undervisningsfrie semestre.