Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2023

SSO-3111 Vitenskapsteori - 5 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for vernepleie

Emnetype

Emne kan tas som enkeltemne. Informasjon om søknadsfrister og hvordan du søker opptak som enkeltemnestudent, se nettsiden Søking og opptak.

Innhold

Emnet har som mål å undersøke ‘kunnskap’ og ‘erkjennelse’ sett i lys av begrepene velferdsendring. Emnet gir studentene en oversikt over relevant epistemologi på feltet og setter den i relasjon til anerkjent metodologi. Emnet presenterer opphav og virkningshistorie til de vitenskapsteoretiske retningene som anvendes i studiet. Her inngår forståelse av sosialt situert kunnskap, utvikling av en moderne hermeneutikk, fenomenologi, feminisme, kritisk realisme og symbolsk interaksjonisme.

I emnet gjennomgår en begreper og paradigmer som er sentrale å forstå for å kunne initiere, vurdere og utføre forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet. Viktige temaer studentene vil lære er: hva betyr kunnskap, hva er sannhet, observasjon, hypotese, induksjon, deduksjon, logikk, ideografisk- kontra nomotetisk vitenskap, falsifisering, drøfting, diskusjon, funn, empri, resultat, tolkning, analyse, fagfellevurdering og paradigmeskifter.


Opptakskrav

Opptakskravet til Master i velferdsendring er:

Med relevant praksis menes at søkeren har arbeidserfaring innen helse-, omsorgs- og velferdssektoren.


Hva lærer du

Etter å ha bestått emnet skal kandidaten ha følgende læringsresultat:

Kunnskap

Kandidaten:

Ferdigheter

Kandidaten:

Generell kompetanse

Kandidaten:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisning og eksamener vil hovedsakelig foregå på norsk, men noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk. Det vil dessuten inngå engelskspråklig litteratur på pensum.

Undervisning

Dialog og filosofisk samtale, forelesning, workshops, rollespill og perspektivbytter, prosessorientert skriving.

Forventet undervisningsomfang er på ca. 20 timer. Anbefalt tid til selvstudium er på ca.120 timer.

Emnet vil undervises i annethvert år. Det gis ikke mulighet for å avlegge eksamen i undervisningsfrie semestre.