Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2021
BVE-3032 Barn i risiko - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet utgjør et av de valgfrie emnene for studenter som følger studiet master i barnevern.
Emnet kan tas som et enkeltemne.
Innhold
Emnet gir en innføring i forståelser av risiko i barnevernfeltet. Det legges vekt på ulike teorier om risiko som fenomen og hvordan risiko kommer til uttrykk i barnevernets praksis. Det legges særlig vekt på hvordan klasse, etnisitet, kultur og kjønn har betydning for grunnleggende forståelser, kategoriseringer og handlinger i forhold til barn i risiko.
Emnet vil gi innsikt i metoder for kartlegging og håndtering av risiko som anvendes nasjonalt og internasjonalt i arbeid med barn, unge og familier. Emnet vil gjøre studentene i stand til å analysere og vurdere styrker og svakheter ved de forskjellige metodene. Et sentralt mål er økt kompetanse om risiko i teori og praksis i arbeid med barn, unge og familier.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Søknadskode: 9371 - enkeltemner på masternivå
Opptakskrav: jf opptakskrav til master i barnevernhttps://uit.no/utdanning/program/325361/barnevern_-_master
https://uit.no/utdanning/program/325361/barnevern_-_master
Det tas forbehold om nok kvalifiserte søkere for oppstart av emnet.
Hva lærer du
Ved bestått emne skal studenten ha:
Kunnskaper om:
- ulike teoretiske perspektiver på risiko i velferdsstaten
- risikoforståelser som anvendes i barnevernfeltet
- tilnærminger i arbeid med barn, unge og familier i risiko
- risiko som et sosiokulturelt fenomen
Ferdigheter:
- kan vurdere ulike kartleggingsverktøy og modeller som brukes nasjonalt og internasjonalt i barnevernfeltet
- kan utøve forsvarlig skjønn i vurderinger av barn og familier i risiko
- kan reflektere over egne verdier og kunnskapsgrunnlag i profesjonsutøvelsen
Generell kompetanse:
- reflektere over institusjonelle og sosiokulturelle rammer som innvirker på risikoforståelser i barnevernfaglig arbeid
- drøfte sammenhenger mellom kunnskapsformer, verdier og politikk i barnevernfeltet
- reflektere over egne forforståelser av barndom og foreldreskap, og hvordan disse kan innvirke på praksis i barnevernfeltet
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
- forelesninger
- selvstudier
- ulike studentaktive læringsformer individuelt og i grupper
- seminarer
Eksamen
Arbeidskrav:
a) Iindividuelt skriftlig arbeidskrav.
Vurderingsuttrykket for arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent og arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen i emnet.
b) I tillegg kreves det obligatorisk tilstedeværelse på minimum 80 % av all undervisning i emnet.
Studenten må selv godtgjøre at han/hun har vært til stede minimum 80 % av tiden for å kunne framstille seg til eksamen i emnet.
Eksamen:
Individuell muntlig eksamen basert på godkjent arbeidskrav. Vurderingsuttrykket er gradert karakterskala A - F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.