Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2020
VID-6090 Engelsk 1 for 1-7 trinn, del 1 - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Videreutdanning på lavere nivå rettet mot lærere i grunnskolen.
Emnet er det første av to emner som til sammen utgjør studiet Engelsk 1 for 1-7 trinn, 30 stp.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske strukturer, og inkluderer aktiviteter og metoder som også kan oversettes til lærerens egen skolehverdag på 1.-7. trinn.
Emnet er dermed praksisnært og profesjonsrettet, der refleksjon over ulike språklæringstema og egen praksis står sentralt. Andrespråktilegnelse er et sentralt tema i dette emnet. Studentens undervisningserfaring og -kompetanse vil være utgangspunkt for tilegnelse og videreutvikling av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som antas å være nødvendige for en lærer i engelsk.
Emnet har arbeidskrav der studenten gis anledning til dypere refleksjon og diskusjon, og til utvikling av egen skrivekompetanse i engelsk.
Emnet gir innføring i pedagogisk bruk av digitale verktøy tilpasset 1.-7. trinn, og studentene får opplæring i bruk av disse gjennom arbeidskrav. Emnet er knyttet opp mot læreplanverket.
Søknadsfrist
Søknadsfrist 01.03. på Utdanningsdirektoratets nettsider OG på UiTs EVU-web
Se mal for registrering på http: https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp
Opptakskrav
- Fullført lærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning som kvalifiserer for å undervise i 1-7 trinn.
- Fullført førskolelærerutdanning eller barnehagelærerutdanning er også godkjent opptakskrav
Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 1-7 trinn for å kunne prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at s tudentene kan gjennomføre s ine arbeids krav.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper: Studenten har;
- kunnskap om læreplanverket og læremidler for engelsk for 1.-7. trinn
- kunnskap om språklæring og teorier om andrespråktilegnelse, med fokus på begynneropplæring
- kunnskap om grammatiske strukturer og lydsystemet i engelsk (med fokus på forskjeller mellom engelsk og norsk)
- kjennskap til strategier og metoder som fremmer språkutvikling, også i flerspråklige klasserom
- kjennskap til tilpasset opplæring og dybdelæring i engelsk og til språklæring i kontekst
- kunnskap om vurdering
- kunnskap om utvalgte digitale verktøy for pedagogisk bruk i skolen
Ferdigheter: Studenten kan;
- bruke engelsk språk sikkert og funksjonelt både muntlig og skriftlig
- bruke faglig terminologi
- analysere, vurdere og reflektere over egen praksis, og se dette i sammenheng med elevenes læring
- benytte digitale verktøy i en pedagogisk sammenheng
- begrunne valg av innhold og didaktiske metoder i språkopplæringa ut fra teori
- legge til rette for utvikling av elevenes språkutvikling i engelsk, og ta hensyn til mangfoldet i elevgruppa
- Utøve vurderingspraksis, og begrunne vurderinger av elevarbeider
Kompetanse: Studenten kan;
- reflekterer over egen læring og praksis i engelskfaget i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling
- formidler relevant fagstoff og kommuniserer på en måte som er tilpasset målgruppa
- anvender metoder og strategier i undervisning og læringsaktiviteter som fremmer (dybde)læring og kritisk tenkning.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen
- 80 % obligatorisk deltakelse i all undervisning, inkludert nettbasert undervisning og kommunikasjon
- en skriftlig individuell innlevering (tre sider)
- en sammensatt tekst
- en muntlig presentasjon
Eksamen består av:
- Semesteroppgave (5-7 sider)
Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.