Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2020

VID-6090 Engelsk 1 for 1-7 trinn, del 1 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Videreutdanning på lavere nivå rettet mot lærere i grunnskolen.

Emnet er det første av to emner som til sammen utgjør studiet Engelsk 1 for 1-7 trinn, 30 stp.


Studiepoengreduksjon

ENG-6010 Engelsk 1 for 5-10 trinn, del 1 - Språklæring og kommunikasjon 15 stp

Innhold

Emnet omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske strukturer, og inkluderer aktiviteter og metoder som også kan oversettes til lærerens egen skolehverdag på 1.-7. trinn.

Emnet er dermed praksisnært og profesjonsrettet, der refleksjon over ulike språklæringstema og egen praksis står sentralt. Andrespråktilegnelse er et sentralt tema i dette emnet. Studentens undervisningserfaring og -kompetanse vil være utgangspunkt for tilegnelse og videreutvikling av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som antas å være nødvendige for en lærer i engelsk.

Emnet har arbeidskrav der studenten gis anledning til dypere refleksjon og diskusjon, og til utvikling av egen skrivekompetanse i engelsk.

Emnet gir innføring i pedagogisk bruk av digitale verktøy tilpasset 1.-7. trinn, og studentene får opplæring i bruk av disse gjennom arbeidskrav. Emnet er knyttet opp mot læreplanverket. 


Søknadsfrist

 Søknadsfrist 01.03. på Utdanningsdirektoratets nettsider OG på UiTs EVU-web

Se mal for registrering på http: https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp


Opptakskrav

Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 1-7 trinn for å kunne prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT  vil ikke  kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for  at s tudentene kan gjennomføre s ine arbeids krav.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper: Studenten har;

 

Ferdigheter: Studenten kan;  

Kompetanse: Studenten kan;  


Undervisnings- og eksamensspråk

Engelsk

Undervisning

Emnet går over ett semester, og har to samlinger. Vi bruker læringsplattformen Canvas hvor det legges det opp til ulike aktiviteter som f.eks. felles forum/diskusjon, oppgaveutlevering, oppgaveinnlevering, vurdering, etc. Studiet legger opp til at kompetanse også utvikles gjennom utprøving i egne klasserom. Erfaringer og refleksjoner skal deles med faglærer og/eller medstudenter, samt danne grunnlag for deler av arbeidskrav og eksamen. 

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille  seg til eksamen

Eksamen består av:

Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.

Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.