Skriv ut | Lukk vindu |
Utdanningsledelse - master
Fakta
Varighet: | 4 År |
Studiepoeng: | 120 |
Gradsnavn: | Mastergrad i utdanningsledelse |
Opptakskrav: | Lærerutdanning og Rektor- eller Styrerutdanningen, eller tilsvarende. |
Søknadsfrist: | 15. april |
Søknadskode: | 6014 |
Beskrivelse av studiet
Studiet gis av Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT- Norges arktiske universitet.
Studiet skal øke din evne til å reflektere over praksis og gjennom prosjekter på egen arbeidsplass være erfaringsskapende.
Som redskap til kritisk analyse vil studiet gi grundig innføring i relevant teori, lederstrategier og analyseverktøy. Studiet vil også fokusere på lederen som aktør i det offentlige rom, der reformer, endrede organiseringsformer og faglige føringer til skole- og barnehagesektoren stiller en rekke krav til ledelse. Det vil også bli lagt vekt på ledelse av utviklingsarbeid og ledelse av profesjonsfellesskap.
Studiet er forsknings- og erfaringsbasert.
Oppbygging av studiet
10 stp. | 10 stp. | 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. sem. (høst) | ||||||||||||||||||||||||||||||
2. sem. (vår) | ||||||||||||||||||||||||||||||
3. sem. (høst) | PED-3200 Ledelse og utdanningspolitikk - 10 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
4. sem. (vår) | PED-3065 Forskningsmetode og vitenskapsteori - 20 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
5. sem. (høst) | PED-3201 Ledelse og endring - 10 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
6. sem. (vår) | PED-3905 Masteroppgave i utdanningsledelse - 40 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
7. sem. (høst) | ||||||||||||||||||||||||||||||
8. sem. (vår) |
Hva lærer du?
Kunnskaper
Kandidaten:
- har avansert kunnskap om ledelse i utdanningssektoren og har spesialisert innsikt i et avgrenset område innenfor fagfeltet (masteroppgavens tema)
- har kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk innenfor utdanningsledelse
- har avanserte kunnskaper om utvikling og endring i utdanningsorganisasjoner.
- kan analysere faglige problemstillinger innenfor utdanningsledelse med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har økt bevissthet om egen lederrolle
- har kunnskaper om utdanningsorganisasjoners rolle i samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over egen praksis som leder i utdanningssektoren
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet utdanningsledelse, og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemløsninger
- kan bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid innenfor utdanningsledelse på en selvstendig måte
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt innenfor utdanningsledelse under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- har god forståelse av egen rolle i utviklingsarbeid og kan anvende kunnskap på nye områder innenfor ledelse, organisering og styring
- kan videreutvikle utdanningsinstitusjoners samspill med omgivelsene
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har analysekompetanse og kan vurdere relevante fag, yrkes og forskningsetiske problemstillinger i tillegg til forskningsresultater innenfor fagfeltet utdanningsledelse
- kan anvende teoretiske og praktiske kunnskaper i gjennomføringen og evalueringen av utviklings- og endringsarbeid i barnehage og skole
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor utdanningsledelse og behersker uttrykksformer på fagområdet utdanningsledelse
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet både med spesialister, ansatte, foreldre og samfunnet forøvrig
- har kompetanse i å planlegge, organisere, lede og evaluere læreprosesser og utviklingsarbeid, slik at man fremmer både individuell og kollektiv utvikling i organisasjonen.
Undervisning og eksamen
Arbeidsformene bygger på en strukturert kombinasjon av individuelle og gruppebaserte aktiviteter på og mellom samlingene. Det legges vekt på teori og problematisering av studentenes praksisfelt.
Mastergradsprogrammet legger spesielt vekt på å utvikle og anvende demokratiske arbeidsformer der studentene presenterer og responderer på hverandres tekster og forskningsarbeid.
Masterprogrammet er lagt opp som et deltidsstudium med studiesamlinger over 2-3 dager ved UiT, og nettsamlinger av én dags varighet. Det legges opp til nettbasert arbeid mellom samlingene.
Det benyttes av mappevurdering, prosjektoppgave og hjemmeeksamen som vurderingsformer på programmet. Hvert emne har avsluttende eksamen. Se emnebeskrivelser for de ulike emnene for mer informasjon.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Studenter må også lese fagstoff på engelsk.
Utveksling
Studentene har anledning til å reise på utveksling i femte semesteret av studiet.
Studentene kan søke om innpassing for emner som er tatt ved utenlandske universitet. Instituttet har pr dags dato avtale med Berkeley, York og Umeå.