Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Ledelse, innovasjon og marked - bachelor
Fakta
Varighet: | 3 År |
Studiepoeng: | 180 |
Gradsnavn: | Bachelor i ledelse, innovasjon og marked. |
Opptakskrav: | Generell studiekompetanse eller realkompetanse. |
Søknadsfrist: | 15. april
1.mars for søkere med realkompetanse. |
Søknadskode: | 186 470 |
Beskrivelse av studiet
Bachelorstudiet i ledelse, innovasjon og marked er et treårig studium. Utdanningen fokuserer på emner innen ledelse, innovasjon og markedsføring, og skal gjøre deg i stand til å lede organisasjoner og mennesker, til å gjennomføre innovasjonsprosesser, og til å utvikle markedsføringsstrategier.
Utdanningen vil også gi deg grunnleggende kunnskap innen økonomi, strategi og metodefag, og dermed allsidigheten til å kunne jobbe med kombinasjonen av flere fag i bredere arbeidsoppgaver, slik som i bedriftsrådgivning eller konsulentarbeid.
Tredje studieår kan studentene velge å dra på et utvekslingsopphold i utlandet, evt bare et semester (høst eller vår).
Oppbygging av studiet
Hva lærer du?
Etter bestått studieprogram har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
En bachelor i ledelse, innovasjon og marked har:
- bred og oppdatert kunnskap om emner som personalledelse, organisasjonsteori, organisasjonspsykologi og HRM.
- bred og oppdatert kunnskap om kreativitet, innovasjon, bedriftsutvikling, intraprenørskap og entreprenørskap.
- bred og oppdatert kunnskap om markedsføring og markedsføringsteorier, som servicemarkedsføring, digital markedsføring og forbrukeratferd.
- kunnskap om hvordan strategier utvikles, hvordan virksomheter organiseres og ledes, og hvordan virksomheter kan bidra til å styrke den forsyningskjede de er en del av.
- grunnleggende kunnskaper i vitenskapsteori, anvendt metode og, internasjonal politikk for å kunne identifisere utfordringer og trender, for dermed å kunne iverksette fornuftige tiltak som kan redusere skader eller sikre fremgang.
- kunnskap om fagområdenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
Ferdigheter:
En bachelor i ledelse, innovasjon og marked kan:
- gjennom teoretisk forståelse for ledelse, innovasjon og markedsføring, samt kompetanse i samfunnsvitenskapelige metoder, innhente og analysere informasjon om et bredt spekter av problemstillinger, og ut fra dette skrive rapporter og prosjektoppgaver.
- anvende kunnskap relatert til ledelse, innovasjon og markedsføring på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg ved ulike utfordringer.
- kunne identifisere utfordringer og trender, for dermed å kunne foreslå og iverksette tiltak for å møte disse.
- beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer.
- gjennomføre innovasjonsprosesser, utvikle markedsføringsstrategier, utforme og styre prosjekter og lede medarbeidere.
- bruke økonomiske styringsverktøy og analysere regnskap.
Generell kompetanse:
En bachelor i ledelse, innovasjon og marked kan:
- planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og gjøre selvstendige vurderinger av organisatoriske og markedsrelaterte problemstillinger, og slik sett bidra til utvikling av virksomheter.
- gjøre kritiske refleksjoner rundt hvilken betydning ledelses-, innovasjons og markedsføringsfaget har for virksomheter og samfunnet.
- formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig.
Undervisning og eksamen
Se emnebeskrivelsene for mer informasjon.
Undervisnings- og eksamensspråk
Utveksling
UiT Norges arktiske universitet gir deg mange muligheter til å ta deler av studiene dine som utvekslingsstudent ved et utenlandsk lærested. Ta skrittet! Utforsk hvordan du søker om utveksling og hvor du kan dra.
I en verden som blir stadig mer globalisert, er internasjonale erfaringer gull verdt. Et utvekslingsopphold i utlandet vil utvide din personlige og faglige horisont.
Ved å lære et annet utdanningssystem og en ny kultur å kjenne vil du begynne å se livet med andre øyne. En forandring kan være forfriskende, og det vil gi deg impulser som kan påvirke karrierevalgene dine.
Bachelorgradsprogrammene ved Handelshøgskolen åpner opp for utenlandsopphold i femte og sjette semester. Informasjon om søknadsfrister, og alt annet som er viktig å tenke på, finner du her.