Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Spesialpedagogikk - master
Fakta
Varighet: | 2 År |
Studiepoeng: | 120 |
Gradsnavn: | Master i spesialpedagogikk. |
Opptakskrav: | Bachelorgrad med fordypning i spesialpedagogikk eller annen pedagogisk utdanning |
Søknadsfrist: | 15. april |
Søknadskode: | 5040 for Tromsø - 5432 for Alta |
Beskrivelse av studiet
Masterstudiet i spesialpedagogikk gir en yrkesrettet og forskningsbasert utdanning. Studiet omfatter både teoristudier og yrkespraksis. Teoristudiene omfatter et bredt felt av språkrelaterte og sosialt og emosjonelt betingede lærevansker, samt kvantitative og kvalitative forskningsmetoder. Studiet gir øvelse i kartlegging, testing og rådgivning om ulike typer lærevansker. Alle emnene i programmet er obligatoriske.
Studiet er samlingsbasert over 4 semester. Det er mulig å ta masteren på deltid over 8 semester.For mer informasjon om progresjon hel og deltid ved de to campusene, se beskrivelse lengre nede - under "Mer informasjon om studiet". For ytterligere informasjon om praksis, se vår praksisside: https://uit.no/praksis#kapittel_700711
Studiet tilbys både i Tromsø og i Alta.
Oppbygging av studiet
10 stp. | 10 stp. | 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. sem. (høst) | ||||||||||||||||||||||||||||||
2. sem. (vår) | ||||||||||||||||||||||||||||||
3. sem. (høst) | ||||||||||||||||||||||||||||||
4. sem. (vår) |
Hva lærer du?
Etter endt studium og oppnådd grad skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
Studenten får:
- Inngående kunnskap om forskning og teori innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet.
- muligheten til grundig fordypning i ulike emner, som gir variert innsikt om mulige årsaksforhold og tiltak innen de spesialpedagogiske områdene.
- kritisk innsikt i ulike kunnskapsparadigmer og kunnskapsdiskurser for spesialpedagogisk opplæring i Norge og ellers i verden.
Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne presentere eget og andres FOU prosjekt innenfor fagområdet skriftlig og muntlig.
- kunne samarbeide med andre faginstanser til beste for barn, unge og voksne sin opplæring.
- vurdere om innhold, arbeidsformer, tiltak, strategier og vurderingsformer er tilpasset forutsetninger, interesser og behov hos personer med læringsutfordringer.
Kompetanse
Studenten skal kunne:
- gjennomføre et spesialpedagogisk FOU-prosjekt under veiledning.
- skrive akademiske tekster.
- planlegge og iverksette spesialpedagogiske tiltak.
- delta i og lede tverrfaglige og tverretatlig samarbeid.
- foreta selvstendige forsknings- og yrkesetiske vurderinger.
Undervisning og eksamen
Arbeidsformene er forelesninger, seminarer med studentfremlegg, gruppedrøftinger, masterforum, praktiske øvelser samt praksis med refleksjon.
Uavhengig av studiested skal alle studenter ta 3 obligatoriske emner:
- PED-3037/PED-3038 Spesialpedagogisk refleksjon og praksis (10 stp)
- PED-3055/PED-3059 Vitenskapsteori og metode (20 stp)
- PED-3901/PED-3903 Masteroppgaven (40 stp)
I tillegg til de obligatoriske emnene skal studenter på master i spesialpedagogikk ha 50 stp i spesialpedagogiske emner. Det er mulig å ta emner på tvers av campusene.
Profileringen ved campus Tromsø omfatter et bredt felt av språkrelaterte og sosialt og emosjonelt betingede lærevanske. Emnene gir øvelse i kartlegging, testing og rådgivning om ulike typer lærevansker.
I Tromsø kan du ta følgende emner:
PED-3058 Sakkyndighetsvurdering og rådgivning (10 stp)
PED-3022 Sosiale og emosjonelle vansker (20 stp)
PED-3036 Språkrelaterte lærevansker og dysleksi (20 stp)
Profileringen ved Campus Alta er en generell tilnærming til det spesialpedagogiske fagområdet. Felles fokus for de ulike emnene er relasjonen mellom spesialpedagogikk og tilpasset opplæring. Emnene er egnet for studenter som ønsker en overbyggende forståelse av spesialpedagogikk som fag, og kunnskap om hvordan spesialpedagogikk står i relasjon til sentrale begreper som inkludering, likeverd og tidlig innsats
I Alta kan du ta følgende emner:
PED-3034 Spesialpedagogiske perspektiver og grunnlagsproblemer 10 stp
PED-3031 Inkludering og tilpasset opplæring 10 stp
PED-3032 Innovasjon, utviklingsarbeid og prosjektledelse i spesialpedagogisk arbeid 10 stp
PED-3033 Samarbeid, rådgivning og veiledning i spesialpedagogisk arbeid 10 stp
PED-3030 Barn og unge med læringsutfordringer 10 stp
I tillegg kan man ta Elevforutsetninger og tilpasset opplæring (10 stp) ved Samisk Høgskole og få dette innpasset i graden.
Eksamensformene er hjemmeeksamen, muntlig eksamen og en avsluttende eksamen som består av masteroppgave, forelesning over oppgitt tema og muntlig eksamen. Muntlig eksamen er en drøfting omkring sentrale problemstillinger i masteroppgaven. Det gis bokstavkarakter etter en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Masteroppgaven gis en egen karakter. Forelesningen og muntlig eksamen fungerer justerende ved fastsetting av endelig karakter.