Page 21 - UiT - Labyrint 04_2011

Basic HTML Version

Universitetet i Tromsø –
Labyrint 4/11
•••
21
Visste du at:
Bjørnen,
guovža
, var et spesielt
dyr for samene, men ritualet for
selve bjørnejakta kunne variere
fra sted til sted. En kilde fortel-
ler at jaktlaget gikk mot hiet i en
bestemt rekkefølge, og han som
fant hiet, gikk først. Bjørnen ble ikke
nevnt ved navn under jakten, men
kunne omtales som «pels-bestefar»
og «gubben». Når jaktlaget kom
tilbake, måtte han som hadde felt
bjørnen gå inn i gammen gjennom
bakdøra i
boaššu
(det hellige om-
råde bak ildstedet). Etter måltidet
skulle beina samles og gravlegges.
Slike bjørnegraver er kjent både fra
Norge og Sverige.
I et kristent hjem skulle man tidli-
gere kjenne Jesu lidelse på kroppen
på langfredag. Både barn og voks-
ne måtte stedvis gjennomgå en
hardhendt rituell rising langfredag
morgen (påskeris, langfredagsskjer-
pa): «Hvilket Nogle med saa stor
Nidkjærhed tractere, at de næsten
hudflette de uskyldige Børn», heter
det fra ­Kristiansand i 1745.
Rett etter fødselen anbefales at det
første et muslimsk barn hører, er et
rolig bønnerop,
adhan
, som sies i
barnets høyre øre. Det er også en
tradisjon fra Profeten Muhammad
å legge noe søtt på barnets tunge,
en anelse daddel eller en dråpe
honning.
Barnets første hårklipp er et av
mange viktige ritualer for hinduer? I
en seremoni kalt
mundan
eller
cha-
dakarana
blir barnets hode barbert
fordi man tror det hindrer negativ
innflytelse fra forrige liv. Dette skjer
som regel når barnet er mellom ett
og tre år. Barnets første hårklipp
markeres også innen andre religio-
ner, blant annet islam.
Seppuku («bukskjæring») var en
form for rituelt selvmord utført
av japanske samuraier (kjent fra
ca. 900-tallet, forbudt som straff i
1873). Ordet harakiri betyr til-
nærmet det samme. Seppuku var
samuraiens mulighet til å forlate
denne verden med æren i behold,
for eksempel etter å ha sviktet sin
herre eller for å unngå fiendtlig
fangenskap.
Rituelle markeringer i forbindelser
med dødsulykker i trafikken og ved
drap har de siste årene vært ganske
like i Norge og Sverige. Et bestemt
handlingsmønster som markerer
sorg har utartet seg ganske kjapt,
og man ser at folk legger ned
blomster, tenner lys og skriver brev
til den /de omkomne og plasserer
det på åstedet.
Kilder: www.saivu.com, Ritualer, Amundsen/
Hodne/ Ohrvik (red.), Universitetsforlaget
2006, www.islam.no, http://hinduism.about.
com, Store Norske Leksikon
Folk over hele landet la ned blomster og tente lys på offentlige steder for å markere felles sorg i forbindelse med massedrapene på Utøya. Foto: Oriol Salvador/Flickr
Seppuku ble gjennomført ved at samuraien satt
på en pute som lå på et hvitt klede, ikledd hvit
kimono.Samuraien stakk deretter et kort sverd
inn i magen på venstre side og skar over mot
høyre. Deretter ville enoppasser normalt avslutte
de forferdelige smertene dette førte med seg, ved
å halshugge samuraien. Det bleansett som svært
nedverdigende å vise sine smerter. Foto: Wikime-
dia Commons