Page 25 - UiT - Labyrint nr2_2012

Basic HTML Version

Myter er et maktmiddel
Det finnes også mange eksempler på at
mytenes innhold kan tilpasses makt-
havernes behov. Da Snorre Sturlasson
skrev Norges nasjonalepos Heimskrin-
gla, passet det svært godt for den davæ-
rende kongeslekten at Harald Hårfagre
var regnet som den kongen som samlet
Norge til ett rike.
– Det kan godt være at Ladejarlene sto
enda mer sentralt i den maktkamp som
endte med i samlingen av Norge, men
i Snorres konstruksjon passer Harald
Hårfagre godt inn. De daværende
kongene kunne nemlig spore ættelinjen
sin til bake til både Olav den Hellige og
Harald Hårfagre. Og i følge Heimskrin-
gla nedstammer Hårfagre fra de norrøne
gudene. Dermed legitimerer mytene
kongens makt og den tidens styresett der
kongene ble sett på som en representant
for Gud, sier Kristiansen.
Det er nemlig ikke bare bare å kvitte seg
med tidligere tiders myter. Den unge
kristendommen i Norge var nøye med å
relatere den gamle troen til den nye.
–Snorre kan ha sett på Tor og Odin mer
som historiske personer, og fremstilte
dem som underordnet den kristne gud.
Snorre skilte ikke uten videre mellom
virkelige og mytiske personer, forklarer
Kristiansen.
– Alt det virkelige hadde en eller annen
form for religiøs betydning og dermed
hadde også fortidens helteskikkelser det
selv om de opptrådte lenge før kristen-
dommen ble introdusert på den nasjo-
nale arenaen.
Han forteller at myter kan oppstå både
på toppen av maktpyramiden, og nede
blant folket. Men for at de skal fungere,
må de appellere til folkemassene. Myter
som ikke fortelles videre, dør kjapt.
Myter i dagens samfunn
Dagens ledere skaper også myter om seg
selv. Med et moderne utrykk kan vi kan-
skje kalle det «image». Totalitære ledere
kan skape ganske outrerte mytologier
rundt sin egen person, slik som blant
annet Kim Jong-Il, Nord Koreas tidligere
leder.
Ifølge den offisielle biografien lærte Kim
Jong-Il å gå da han var tre uker gammel,
og snakket allerede da han var åtte uker.
Da han gikk på universitetet skal han ha
skrevet 1500 bøker og seks operaer.
– Han lager en slags kommunistisk
religion rundt sin egen person ved hjelp
av mytene. Bare han forvalter den evige
sannhet, og den eneste grunnen til at det
ikke faller på sin egen urimelighet, er
nok at Nord-Korea er et helt lukket land,
påpeker Kristiansen.
Men også her hjemme skaper vi myter
i nåtid. Okkupasjonen under 2. ver-
denskrig er en slik krisesituasjon der det
typisk skapes mange myter og nasjonale
helter. Og mytene fra denne tiden lever i
beste velgående blant dagens befolkning.
– Ta for eksempel filmatiseringen av
historien til Max Manus. Den kan sees
på som en typisk mytekonstruksjon i
moderne tid. At noe er en myte, betyr
som sagt ikke at det nødvendigvis er
oppspinn. Men man går tilbake i tiden
på jakt etter de viktigste idealene man
kan bygge videre på, og dermed skape
en verden preget av de verdier en setter
høyest.
Kilde: David McNeill,
How myths and lies created
a nation in thrall to its leader.
The Independent,
20.12.2012
Universitetet i Tromsø –
Labyrint 2/12
•••
25
Filmen om Max Manus er et eksempel på en mytekon-
struksjon i dag. Foto: Erik Aavatsmark / Filmkameratene
AS
Ønsker du å oppnå mytisk status som nasjonalhelt, bør
du time bragdene dine med store ideologiske omveltninger
og nasjonal oppbygging. Roald Amundsen gjorde alt rett
da han nådde sydpolen seks år etter at Norge løsrev seg
fra Sverige. Foto: Lomen Bros / eier: Nasjonalbiblioteket
At noe er en
myte betyr ikke
nødvendigvis
at det er
oppspinn.