Bærekraftig utvikling i Nord


Image caption

I nyere tid er «bærekraft» blitt mer synlig i ulike sammenhenger i samfunnet. I følge FN (Bruntland, 1987) er bærekraft forklart som å imøtekomme behov uten å være på bekostning av framtidens generasjon. I en verden der klimautfordringer påvirker nasjonenes velferd og deres økonomiske og sosiale forhold, trengs større bevissthet til bruk an naturressurser og bevaring av naturen verdenover.

Tema i BU er tverrfaglige og kan knyttes til klima og miljø, samfunnsrelaterte utfordringer som fattigdom, ressurser, konflikter, helse, utdanning, osv.  Gjennom tverrfaglige temaene skal elevene kunne skape en forståelse av sammenhengen mellom disse ulike tema, altså sammenheng mellom handlingene og konsekvenser av disse. I følge av LK20, skal elevene utvikle forståelse for sammenhengen mellom livsmestring (personlige forhold) samfunnsmessige prosesser (demokrati og medborgerskap) og hensynet til natur og. Gjennom dette prosjektet ønsker vi å få mer kunnskap om bærekraftig utvikling i en læringskontekst i skolen.



Medlemmer:

Saeed Dehghan Manshadi (Principal investigator)
Jo Espen Tau Strand (Principal investigator)