Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag er i dag etterspurt både i lærerutdanningen og skolen. Overordnet del av læreplan sier: "Naturen har en egenverdi som er uavhengig av menneskers bruk og påvirkning, og naturfaglig kunnskap kan bidra til at den forvaltes på en forsvarlig måte. Naturen er også en viktig del av samisk kultur og identitet. Kunnskap om samenes erfaringsbaserte og tradisjonelle kunnskap om naturen kan derfor bidra til bærekraftig ressursutnyttelse og vern av naturmangfoldet." (Kunnskapsdepartementet 2019).
Publikasjoner:
Kvivesen, M. (2023). Samisk tradisjonell kunnskap og utdanning for bærekraftig utvikling. I T. S. Bredal-Tomren (Red.), Utdanning for bærekraft. Erfaring og forskning fra barnehage og skole (Kap. 6, s. 107–123). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.193.ch6
Kvivesen, M., Utsi, T.A. & Isaksen, M. (2023). Arbeid med sennagress - samisk tradisjonell kunnskap i naturfag. I G. Figenschou, S.S. Karlsen & H.C. Pedersen (red). Ávdnet - samiske tema i skole og utdanning. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215058047
Masteroppgaver:
Hellenes, F. E. (2022). Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? (Master's thesis, UiT Norges arktiske universitet).
Rendal, M. A. (2022). Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta (Master's thesis, UiT Norges arktiske universitet).