Sykepleiefag og sykepleieprosess i praksisstudier – en dokumentanalyse
Bakgrunn: Våren 2018 ble det initiert av Universitetet i Sør-Øst-Norge (USN), etablert et Nasjonalt Nettverk for forskning på praksisstudier i sykepleierutdanningen i Norge. Sykepleierutdanningene i Norge er i en omstillingsfase, og har utviklet studieplaner, emneplaner og tilhørende dokumenter slik at de er i tråd med læringsutbyttebeskrivelene fra Retningslinjer for Sykepleierutdanning (RETHOS). Sykepleie utgjør et omfattende og komplekst praksisområde med en rekke tiltak og tilnærminger innen et bredt område og et bredt spekter av alvorlighetsgrad noe som kan gjøre det vanskelig for sykepleiere å holde fokus på deres ansvar og anliggende. Gode kunnskaper og forståelse for sykepleiefaget representert ved sykepleieteorier og hvordan disse anvendes og gir retning til praksis, er til god hjelp, men ser ut til å være lite i fokus i dagens sykepleieutdanning sykepleietjeneste.
Hensikten med forskningsprosjektet er å undersøke hvordan sykepleiefaget og sykepleieprosess fremstilles i sykepleierutdanningens formelle dokumenter:
Forskningsspørsmål:
- Hvordan er sykepleieprosess fremstilt i dokumentene relatert til praksisstudier?
- Hvordan er sykepleiefag fremstilt i dokumenter relatert til praksisstudier
Metode: Dokumentanalyser av studieplaner, emneplaner og vurderingsverktøy for praksisrelaterte fag ved hjelp av tematisk analyse.