Sykepleieteoretisk grunnlag i norske bachelorutdanninger i sykepleie
Bakgrunn for prosjektet er de store endringene i bachelorutdanningene som har skjedd på bakgrunn av innføring av nye retningslinjer, fusjoner av mange mindre utdanningsinstitusjoner med universiteter med flercampusmodell og felles læreplaner. Flere forskere har fremsatt bekymring hvorvidt bachelorutdanning i sykepleie holder på å miste et selvstendig sykepleievitenskapelig fundament.
Studiens hensikt er å undersøke hvilket sykepleieteoretisk grunnlag bachelorutdanningene benytter for å styrke sykepleieres profesjonsidentitet og hvordan det gjenspeiler seg i undervisningsformer og i pensumlitteraturen. Prosjektet er anbefalt av NSD.
Fremdrift: Det er holdt fire fokusgrupper med erfarne lærekrefter ved fire universitet i Norge. Intervjuene er transkribert og vi har startet analysen i tråd med Braun & Clarke sin refleksive tematiske analysemetode.