PhD prosjekt: Lesegrupper i videregående skole
PhD. prosjekt: Søsken til barn med komplekse helsebehov. Bruk av lesegrupper i den videregående skole. Et aksjonsforskningsprosjekt.
Søsken til barn med komplekse helsebehov er en usynlig gruppe pårørende.
Helsesykepleier i skolehelsetjenesten er i en unik posisjon til å forebygge og fremme elevers helse.
Lesning av skjønnlitteratur kan fremme elevers muligheter til å uttrykke sine tanker og følelser i lys av de fiktive karakterene i fortellingen.
I 2017 ble det nye tverrfaglige faget "Folkehelse og livsmestring" innført som en del av den nasjonale læreplanen i grunn- og videregående skoler i Norge. «Folkehelse og livsmestring» skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk helse, og gir helsesykepleier og lærere mulighet til et tverrfaglig samarbeid med å belyse søsken som pårørende gjennom skjønnlitteratur og lesegrupper.
Kunsten har stor betydning for helsen vår, den gir oss estetisk glede og den kan utvide våre forståelsesrammer ved å presentere oss for nye tankefelt og andre mennesker enn oss selv. Forestillingsevne og fantasi kan gi bidra til refleksjoner og antakelser om andre mennesker, som kan føre til en form for tettere fellesskap.
Dette prosjektet utforsker hvordan skjønnlitteratur og lesegrupper kan bli anvendt som en helsefremmende intervensjon i videregående skole. Hensikten er å støtte søsken til barn med komplekse helsebehov, samtidig som man fremmer helse for andre elever.
Stipendiat: Sunniva Solhaug Fjelldal
Veiledere: Hilde Laholt, Anne Clancy og Morten Auklend
Publikasjoner:
Bergvoll, L. M., Fjelldal, S. S., Clancy, A., Martinussen, M., & Laholt, H. (2023). How do public health nurses in Norwegian school health services support siblings of children with complex care needs?. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 37(4), 1100-1108.
Fjelldal, S. S., Clancy, A., Auklend, M., & Laholt, H. (2024). Reading Groups as a Health‐Promoting Intervention in Upper Secondary Schools: A Qualitative Study. Public Health Nursing.
Medlemmer:
Finansiering:
Stipendiatprosjekt finansiert av UiT Norges arktiske universitet
2021-planlagt ferdigstilt 2026.