Utdanning av Helsesykepleiere i et bærekraftig samfunn


Mostphotos: skolelever i et bærekraftig samfunn Foto: xxx

Bakgrunn
Fokus på bærekraft og miljø er viktige bidrag for å skape bærekraftige og gode samfunn. Dette kan bidra til god helse nå og for fremtidige generasjoner (WHO, Genève-charteret 2021). En avgjørende rolle spilles av helsepersonell som kan bidra til helsefremming og en sunn bærekraftig livsstil. 

Formålet med prosjektet er å skape bevissthet om helsesykepleieres rolle i å skape bærekraftige samfunn. En sammenligning av polske og norske læreplandokumenter kan belyse kunnskapsgrunnlag og forberedelser for helsesykepleierrollen på individ og folkehelsenivå. I tillegg skriver vi en teoretisk artikkel om skolehelsefeltet knyttet mot bærekraftig og grønn omstilling.

Metode
Studie 1 er en studie om bærekraft og grønn omstilling knyttet til skolehelsefeltet.

Målet er å beskrive og sammenligne relevante data som kan fremme forståelsen av skolesykepleiesystemene i Polen og Norge.

Dette inkludere en en vurdering av skolesykepleieres forberedelse til å bidra til De forente nasjoners bærekraftsmål 'God helse og velvære' og 'Kvalitetsutdanning'.

Studie 1 skal legge grunnlaget for et bilateralt forskningsprosjekt om hvordan skolesykepleiere utdannes til å fremme et bærekraftig samfunn gjennom helseopplæring.

Studie 2 er en innholdsanalyse av studieplaner for helsesykepleiere og andre sykepleiespesialister i Polen og Norge.
Fokuset er på hvordan bærekraft og miljø integreres i studieplan og emnebeskrivelser.



Medlemmer:

Hilde Laholt (Principal investigator)
Anne Clancy


Finansiering:

Gjennom FOU ved UiT, Norges Arktiske universitet og Lublin medical university i Polen.

Prosjektet er et samarbeid mellom helsesykepleier og professor Anne Clancy, helsesykepleier og førsteamanuensis Hilde Laholt og sosiolog Kinga Zdunek.

Prosjektperiode: 2023-2026