Å synge seg til god uttale: Sang som metode i lydlære.


Image caption Presentasjon under Nordand-konferansen i Stockholm 12-14. juni 2024.

This study investigates whether songs and music can contribute to enhance students' pronunciation skills.

Å synge seg til god uttale: Sang som metode i lydlære

Marianne Holbø, Universitetet i Tromsø, campus Narvik, Marianne.Holbo@uit.no

Kaori Takamine, Universitetet i Tromsø, Kaori.Takamine@uit.no

Sang og musikk knyttet til hjerneaktivitet og læring, har i nyere tid fått økt fokus i flere disipliner (Lindbæk og Myskja, 2000). Forskning på andrespråkslæring indikerer dessuten at det finnes flere fordeler ved at musikk implementeres i undervisningen. Samtidig rapporterer bl.a. Joyner (2021) om behov for flere studier som undersøker spesifikt om sang kan bidra i arbeidet mot riktig uttale i L2.

I denne studien utforskes sang som metode i lydlære i norsk som andrespråk, med teori knyttet til musikk i andrespråkslæring som rammeverk (Patel, 2008, Grimm, 2020).

Norskstudiet ved UiT i Narvik er et internasjonalt årsstudium som gir 60 ects og læringsutbytte på minst B2-nivå. I fonetikkundervisning har sang over to år blitt brukt strategisk for å gi studenter input og praksis av nye lyder, samt andre elementer som inngår i prosodien. Mot slutten av fonetikk-kurset har deltakerne levert en fastsatt leseprøve med 51 ord, og de har også vurdert relevansen av metoden i anonyme nettskjemaer.

Basert på studentevalueringer i to årskull og leseprøver levert både før og etter innføring av sang i undervisningen, evaluerer denne studien kvalitativt effekten av sangmetoden. Svarskjemaene viser at studentene selv i stor grad er fornøyd med metoden og har tro på at sang støtter innlæring av riktig uttale. Det rapporteres i tillegg om andre positive bieffekter.

Denne studien er et tilskudd til tidligere forskning på sammenhengen mellom sang og uttale, og antyder at sangmetoden har positiv effekt på tilegnelse av språklyder i norsk som L2.

 

Stikkord: andrespråkslæring; sang; uttale; fonologi; hukommelse; musikk og hjernen

 

Referanser

Grimm, Shelby. (2020)."Language Learning from the Developmental and Neurocognitive Perspective: An Examination of the Impact of Music on Second Language Acquisition" (2020). Honors College Theses. 58. https://digitalcommons.murraystate.edu/honorstheses/58yner

Joyner, K. (2021) “Singing and Pronunciation: A Review of the Literature”. Graduate Theses and Dissertations Retrieved from https://scholarworks.uark.edu/etd/4115

Lindbæk, M & Myskja, A. (2000). Hvordan virker musikk på menneskekroppen? Tidsskriftet den norske legeforening, 10. https://tidsskriftet.no/2000/04/medisin-og-musikk/hvordan-virker-musikk-pa-menneskekroppen

Patel, A.D. (2008). Music, Language and the Brain. Oxford: Oxford University Press.

 

 

 

 



Members:

Marianne Holbø (Principal investigator)
Kaori Takamine