Selvregulering og medstudentvurdering


Image caption

Å være student i det 21.århundre krever evne til samarbeid, kritisk tenkning, kjennskap til strategiske læringsmetoder og kommunikasjonsferdigheter. Å lære utenlandske studenter å bli akademiske og selvregulerende, krever undervisningsmetoder og vurderingsformer med dette som mål.

Denne studien er basert på vurdering av 18 studenttekster i en skriveprosess med medstudentvurderinger. Videre er to studentundersøkelser brukt for innsamling av data. Den første evaluerte skriveprosessen og medstudentvurderingene, mens den andre var etter endt undervisning. I tillegg ble 6 studenter intervjuet. 

Tekstene og undersøkelsene viste at medstudentvurdering fungerte som metode for selvregulert læring, og studentene ble aktivisert og motivert. Studentene reflekterte over arbeidet og utviklet kunnskap i samarbeid med andre. De fleste tekstene ble bedre, og det metaspråklige perspektivet var til stede. Medstudentvurdering er derfor en effektiv undervisningsmetode i NOA-kontekst. 



Members:

Randi Eilertsen (Principal investigator)