Collaboration during the day care years in pediatric physical therapy


Image caption Photo: Milos Ivanisevic (Mostphotos)

Hvordan kan fysioterapeuter, foreldre og barnehagepersonell utveksle informasjon og lære av hverandre i sitt samarbeid for å fremme barnets motoriske utvikling i barnehageårene?

Studiens mål er å generere ny innsikt som kan forbedre familieorienterte fysioterapitjenester i kommunal sektor. Prosjektet tar sikte på å utforske samspillet mellom fysioterapeuter, yrkesaktive foreldre og ansatte i barnehager gjennom barnehageårene. Vi ønsker å kartlegge hvilke muligheter og hindringer som finnes for samarbeid, og søke etter strategier for å overvinne disse hindringene gjennom våre analyser av datamaterialet. Ved å systematisere denne kunnskapen, håper vi å kunne utvikle innovative tilnærminger for hvordan fysioterapeuter, foreldre og barnehagepersonell sammen kan etablere effektive samarbeidsprosesser. Disse prosessene bør være forankret i felles beslutningstaking, mål og prioriteringer til barnets beste.

Rekruttering av deltakere til studien foregår løpende fra september 2023. Dersom du er fysioterapeut og jobber med barn og familier som passer inn i denne studien må du gjerne ta kontakt med PhD-student Ida for å få vite mer om prosjektet: Yksnøy, Ida Helene Tranvåg | UiT

English version

How can physical therapists, parents and day care personell exchange information and learn from each other in their collaborative work to promote the child’s motor development during the day care years?

The aim of this study is to create knowledge that will enhance family-centered physical therapy services in municipalities. We plan to examine how working parents, physical therapists, and day care staff work together during the early childhood years. We will identify facilitators and barriers in their collaboration and look for ways to get past these barriers as part of our research. With this information, we can craft new approaches for physical therapists, parents, and day care workers to form strong partnerships in which they make decisions together and align their goals and priorities for the child's benefit.

Recruitment of participants is running from September 2023 onwards. If you are a pediatric physical therapist in Norway and work with children and families that fit the scope of the study please contact Ida to learn more about the project and your potential participation in it: Yksnøy, Ida Helene Tranvåg | UiT

Rannei Sæther, Associate Professor at Regional Centre for Child and Youth Mental Health and Child Welfare is co-supervisor in the project. 



Members:

Ragnhild B. Håkstad (Principal investigator)
Gunn Kristin Øberg
Ida Helene Yksnøy


Financial/grant information:

Fysiofondet