Aktiv involvering av personer med direkte eller indirekte pasienterfaring i norsk sykepleierutdanning

Dette er et samarbeidsprosjekt mellom UiT og UiA hvor formålet er å utvikle forskningsbasert kunnskap om hvordan pasientinvolvering i norsk sykepleierutdanning erfares av studenter, undervisere og personer med pasienterfaring. Dette skal vi gjøre gjennom samskapingsmetoder i digitale og fysiske møter. 

Formålet med vårt prosjekt er å utvikle forskningsbasert kunnskap om hvordan pasientinvolvering erfares av studenter, personer med pasienterfaringer og undervisere, dens rolle, betydning og vektlegging i norsk sykepleierutdanning.

Samskaping står sentralt i prosjektet og det har en samarbeidsbasert utforming som drives fram av samskapingsprosesser. Hensikten er å skape mulige ønskete endringer og utvidelser av eksisterende praksiser.

Prosjektets overordnede forskningsspørsmål er: Hvordan kan personer med pasienterfaring involveres aktivt i sykepleierutdanningen?

Start: mars 15. 2024
Slutt: juni 30. 2026
Enhet: Department of Health and Care Sciences

Kategorier: Anvendt forskning / Faglig utviklingsarbeid / Pedagogisk utviklingsarbeid
Disipliner: Helsefag
Nøkkelord: Sykepleierstudenter / Sykepleierutdanning / Involvering av pasienten




Finansiering:

Norsk sykepleierforbund


Medlemmer:

Catrine Buck Jensen
Kim Fangen
Åsne Knutson De Presno
Frank Oterholt
Bengt Eirik Karlsson


Resultater:

  1. Hvor er pasienten i norsk sykepleierutdanning? (Feature article)