Aktiv involvering av personer med direkte eller indirekte pasienterfaring i norsk sykepleierutdanning
Dette er et samarbeidsprosjekt mellom UiT og UiA hvor formålet er å utvikle forskningsbasert kunnskap om hvordan pasientinvolvering i norsk sykepleierutdanning erfares av studenter, undervisere og personer med pasienterfaring. Dette skal vi gjøre gjennom samskapingsmetoder i digitale og fysiske møter.
Formålet med vårt prosjekt er å utvikle forskningsbasert kunnskap om hvordan pasientinvolvering erfares av studenter, personer med pasienterfaringer og undervisere, dens rolle, betydning og vektlegging i norsk sykepleierutdanning.
Samskaping står sentralt i prosjektet og det har en samarbeidsbasert utforming som drives fram av samskapingsprosesser. Hensikten er å skape mulige ønskete endringer og utvidelser av eksisterende praksiser.
Prosjektets overordnede forskningsspørsmål er: Hvordan kan personer med pasienterfaring involveres aktivt i sykepleierutdanningen?
Slutt: juni 30. 2026
Enhet: Department of Health and Care Sciences Kategorier: Anvendt forskning / Faglig utviklingsarbeid / Pedagogisk utviklingsarbeid
Disipliner: Helsefag
Nøkkelord: Sykepleierstudenter / Sykepleierutdanning / Involvering av pasienten
Finansiering:
Norsk sykepleierforbundMedlemmer:
Catrine Buck JensenKim Fangen
Åsne Knutson De Presno
Frank Oterholt
Bengt Eirik Karlsson
Resultater:
- Hvor er pasienten i norsk sykepleierutdanning? (Feature article)