Tverrprofesjonell samarbeidslæring i helsefaglig praksis


Med utgangspunkt i fire av profesjonsutdanningene ved UiT,Helsefak; medisin-,ergoterapi-, fysioterapi- og sykepleierutdanningen deltok studentene i en felles klinisk praksisperiode og samarbeidet om behandling og pleie av pasienter. Veiledningen var tverrfaglig og fokuserte på hvordan studentene fagspesifikt bragte inn egen profesjonskompetanse i samarbeid med andre profesjoner. Interaksjonen med hverandre i læresituasjonen er også i fokus. 
tverrprofesjonelle gruppemøter når de utvikler tverrprofesjonell helsehjelp til reelle pasienter
Kunnskapen ga innsikt i hvordan studentene lærte tverrprofesjonelt samarbeid i møter med hverandre og i møte med pasientene. 

Prosjektet var et samarbeid mellom fire av profesjonsutdanningene og forskningsgruppen for helseprofesjonsutdanning ved UiT, Distriktsmedisinsk senter for Midt – Troms, Finnsnes (interkommunal tjeneste for Midt -Troms kommunene) og kommunal helsetjeneste i Bardu kommune. Linköpings universitet – Hälsouniversitet bistod med sin kompetanse og erfaring innen tverrprofesjonell samarbeidslæring.

Aksjonsforskningsprosjektet hadde som mål å forbedre helseprofesjonsutdanningene knyttet til tverrprofesjonelt samarbeid samt få prosesskunnskap knyttet til hvordan å etablere disse nye praksisarenaer. 

Et PhD prosjekt med etnografisk design var en viktig del av prosjektet. Publikasjoner, se Anita Carin Gudmundsen og Bente Norbye`s publikasjonsliste i Cristin



Medlemmer:

Anita Carin Gudmundsen (Principal investigator)
Bente Norbye


Finansiering:

UiT, Det helsevitenskapelige fakultet og Institutt for helse og omsorgsfag