Inkludering av pasienten i tverrprofesjonell samarbeidslæring
Dette PhD prosjektet hadde som mål å utforske pasientens rolle i tverrfaglige kliniske praksistudier for studenter innen helseprofesjonene. Det legges vekt på å bevege seg mot en teambasert tilnærming til pasienten som et middel for å bidra til en mer bærekraftig helsetjeneste. Utdanningsinstitusjoner tilbyr muligheter for tverrprofesjonell utdanning (TPS), hvor studenter lærer med, fra og om hverandre for å sikre utvikling av samarbeidskompetanse. Prosjektet utforsket hvordan møter med mennesker i reelle situasjoner bidrar til samarbeidslæring og viktigheten av å integrere pasientperspektivet i teamarbeid. Avhandlingen gir nye perspektiver på pasientinvolvering i utdanning og TPS.
Hovedveileder Anita Iversen, HelPed, biveileder Madeleine Abrandt Dahlgren og Bente Norbye
Medlemmer:
Finansiering:
UiT; Helped og Institutt for helse og omsorgsfag