Tverrprofesjonell simulering for studenter i helseprofesjonsutdanning: en studie med fokus på læring fra pasientperspektivet

Header image Foto: Marianne Lund

Det overordnede målet med helseprofesjonsutdanning er å sørge for helsepersonell med kompetanse til å ivareta pasienter i ulike livssituasjoner – både utfra egen profesjons kompetanse, men også i tverrprofesjonelle team. Tidligere forskning beskriver imidlertid i liten grad læringspotensialet som omhandler mottakeren av helsehjelp ved tverrprofesjonell samarbeidslæring. Dette doktorgradsprosjektet har derfor som mål å undersøke og utvikle ny kunnskap om hva og hvordan studenter i helseprofesjonsutdanninger kan lære fra pasientrollen når de øver på å samarbeide gjennom tverrprofesjonell simulering.

Prosjektet består av tre delstudier:

  • Delstudie én vil gjennom en scoping review-studie undersøke og kartlegge nåværende forskningsfokus på læringsmuligheter fra pasientrollen i tverrprofesjonell simulering.
  • Delstudie to vil utforske fasilitatorperspektivet av læring fra pasientrollen. Dette vil utforskes gjennom observasjoner og fokusgruppeintervjuer i forbindelse med tverrprofesjonell simulering.
  • Delstudie tre retter søkelyset mot studentenes perspektiv. Gjennom observasjon og fokusgruppeintervju vil studien undersøke hva som skjer i de tverrprofesjonelle simuleringssituasjonene og studentenes erfaringer og opplevelse av læringsmulighetene fra pasientrollen.

Kunnskapen som utvikles i dette prosjektet vil kunne bidra til nye innsikter i læring, spesielt med tanke på hva og hvordan studenter kan lære av en konstruert pasientrolle i simulering. Målet er at denne kunnskapen i fremtiden vil bidra til at undervisning i helseprofesjonsutdanning vektlegger pasienten som mottaker av helsehjelp.

Start: August 05. 2024
Slutt: July 31. 2028





Medlemmer:

Bente Norbye
Cathrine Fjelltun
Cathrine Arntzen
Catrine Buck Jensen