19.10.2022:

Takk til alle som har deltat i Fit Futures 3

Datainnsamlinga ved Forskningsposten er nå avsluttet og vi takker alle som har deltatt! 705 deltakere har vært med i helseundersøkelsen denne tredje gangen og vi har over 60% deltakelse.

22.12.2021:

Viktigheten av god beinhelse hos unge

Beinmassemålinger av norske ungdommer viser høyere beintetthet enn hos jevnaldrende ungdommer i andre vestlige land. Beintetthet er et mål på beinstyrke og økt beintetthet forbindes med redusert risiko for beinbrudd i framtiden.

08.10.2021:

Deltatt i Fit Futures? Bli med for siste gang nå

For ti år siden deltok Lene Steinvik i ungdommens egen tromsøundersøkelse, Fit Futures. Nå forsker hun på tannhelse og ser hvor viktig det er at tidligere deltakere melder seg til Fit Futures 3.

08.10.2021:

Det er dyrt å gå til tannlegen, men har du råd til å la være?

En av fire som ønsker å gå regelmessig til tannlegen, dropper tannlegebesøket fordi de frykter regningen. Det kan fort bli dyrt.

01.10.2021:

Ny oppsiktsvekkende studie om snus – unge vil likevel ikke slutte

I den nye studien kommer det frem at snus kan påvirke beinbygningen til unge gutter. Simon Rørtveit-Nesheim (18) og Patryk Warsiewicz (18) kommer likevel ikke til å slutte.

05.07.2021:

Unge drar ikke til tannlegen: – Kvier seg for regninga

Lena (26) er en av deltakerne i det ti år lange prosjektet som nå får sjekket tennene av forskere for siste gang.

26.03.2021:

Ny forskning: – Færre barnefødsler kan skyldes miljøgifter

Forskerne ved UNN og UiT vil finne ut av hvorfor vi føder færre barn og hva som gjør at sædkvaliteten til menn faller.

25.09.2020:

Vitamin D-mangel hos ungdom

God folkehelse er grunnleggende for verdiskaping. Gjennom denne notatserien skal vi se på ulike temaer knyttet til folkehelse. Denne gang: Vitamin D-mangel hos ungdom og studier knyttet til Nord-Norge.

04.04.2020:

– Smerte er mer komplisert enn man har trodd

Smerte er, enkelt sagt, et subjektivt fysiologisk-psykologisk-sosiologisk-kulturelt samspill som kan gjøre vondt verre. Blir smerten kronisk, kan den være direkte helsefarlig.

02.10.2018:

Ungdoms helse under lupen

Ungdomsundersøkelsen Fit Futures avdekker hvilke utfordringer samfunnet kommer til å få i framtida som resultat av inaktivitet og kosthold.

29.05.2018:

Vennene dine påvirker hvordan du føler smerte

En ny norsk studie tyder på at det er sammenheng mellom hvor mye smerte folk tåler og hvilke venner de har.

03.01.2018:

Unge mangler nødvendig kunnskap om sunn livsstil

En fersk studie viser at unge som ønsker å endre livsstilen, mangler nødvendig kunnskap om kosthold og treningsrutiner.

03.01.2018:

Unge mangler kunnskap om sunn livsstil: – Jeg skal bli flinkere, sier Annelin (19)

Unge som har flyttet hjemmefra, har lite kunnskap om hvordan de skal lage sunn og rimelig mat, viser forskning fra Universitetet i Tromsø.

21.12.2016:

Hverdagsheltene

Møt bestefar, mor og barnebarn, tre generasjoner i Tromsøundersøkelsen - Norges mest omfattende befolkningsundersøkelse gjennom 40 år.

19.05.2015:

Datagutter får svakt skjelett

Gutter som sitter mer enn seks timer foran skjermen i helgene får lav beintetthet.

09.02.2012:

Mange unge bærer gule stafylokokker

Sju av ti 15-16-åringer i Tromsø og Balsfjord går rundt med gule stafylokokker i halsen, mens rundt 50 prosent har bakterien i nesen. - En ugunstig utvikling, mener forskere.

27.11.2010:

Kartlegger ungdommers helse

Den mest omfattende helseundersøkelsen av ungdommer i Norge har startet.

10.09.2010:

Nytt fokus på ungdomshelse

Denne måneden går startskuddet for «ungdomsvarianten» av Tromsøundersøkelsen. i Fit futures skal førsteårselevene i videregående skole undersøkes.

19.10.2022:

Runa deltar for tredje gang

Runa Lillevoll er fornøyd med at Tromsøundersøkelsen har fokus også på ungdom.

22.10.2020:

Mange unge bærer gule stafylokokker (Forskning.no: 09.02.2012)